ODPOWIEDZI W SPRAWACH DONIOSŁYCH SPRAWY ŚWIĘTEJ SPOŁECZNOŚCI Małżeństwo Co do spraw , o których pisaliście , to dobrze jest człowiekowi nie łączyć się z kobietą . Ze względu jednak na niebezpieczeństwo rozpusty niech każdy ma swoją żonę , a każda swojego męża . Mąż niech oddaje powinność żonie , podobnie też żona mężowi . Żona nie rozporządza własnym ciałem , lecz jej mąż ; podobnie też i mąż nie rozporządza własnym ciałem , ale żona . Nie unikajcie jedno drugiego , chyba że na pewien czas , za obopólną zgodą , by oddać się modlitwie ; potem znów wróćcie do siebie , aby - wskutek niewstrzemięźliwości waszej - nie kusił was szatan . To , co mówię , pochodzi z wyrozumiałości , a nie z nakazu . Pragnąłbym , aby wszyscy byli jak i ja , lecz każdy otrzymuje własny dar od Boga : jeden taki , a drugi taki . Tym zaś , którzy nie wstąpili w związki małżeńskie , oraz tym , którzy już owdowieli , mówię : dobrze będzie , jeśli pozostaną jak i ja . Lecz jeśli nie potrafiliby zapanować nad sobą , niech wstępują w związki małżeńskie ! Lepiej jest bowiem żyć w małżeństwie , niż płonąć . Tym zaś , którzy trwają w związkach małżeńskich , nakazuję nie ja , lecz Pan : Żona niech nie odchodzi od swego męża ! Gdyby zaś odeszła , niech pozostanie samotną albo niech się pojedna ze swym mężem . Mąż również niech nie oddala żony . Pozostałym zaś mówię ja , nie Pan : Jeśli któryś z braci ma żonę niewierzącą i ta chce razem z nim mieszkać , niech jej nie oddala ! Podobnie jeśli jakaś żona ma niewierzącego męża i ten chce razem z nią mieszkać , niech się z nim nie rozstaje ! Uświęca się bowiem mąż niewierzący dzięki swej żonie , podobnie jak świętość osiągnie niewierząca żona przez " brata " . W przeciwnym wypadku dzieci wasze byłyby nieczyste , teraz zaś są święte . Lecz jeśliby strona niewierząca chciała odejść , niech odejdzie ! Nie jest skrępowany ani " brat ", ani " siostra " w tym wypadku . Albowiem do życia w pokoju powołał nas Bóg . A skądże zresztą możesz wiedzieć , żono , że zbawisz twego męża ? Albo czy jesteś pewien , mężu , że zbawisz twoją żonę ? Stan społeczny Zresztą niech każdy postępuje tak , jak mu Pan wyznaczył , zgodnie z tym , do czego Bóg go powołał . Ja tak właśnie nauczam we wszystkich Kościołach . Jeśli ktoś został powołany jako obrzezany , niech nie pozbywa się znaku obrzezania ; jeśli zaś ktoś został powołany jako nieobrzezany , niech się nie poddaje obrzezaniu ! Niczym jest zarówno obrzezanie , jak i nieobrzezanie , a ważne jest tylko zachowywanie przykazań Bożych . Każdy przeto niech pozostanie w takim stanie , w jakim został powołany . Zostałeś powołany jako niewolnik ? Nie martw się ! Owszem , nawet jeśli możesz stać się wolnym , raczej skorzystaj [ z twego niewolnictwa ]! Albowiem ten , kto został powołany w Panu jako niewolnik , jest wyzwoleńcem Pana . Podobnie i ten , kto został powołany jako wolny , staje się niewolnikiem Chrystusa . Za [ wielką ] bowiem cenę zostaliście nabyci . Nie bądźcie więc niewolnikami ludzi . Bracia , niech przeto każdy trwa u Boga w takim stanie , w jakim został powołany . Wyższość dziewictwa Nie mam zaś nakazu Pańskiego co do dziewic , lecz daję radę jako ten , który - wskutek doznanego od Pana miłosierdzia - godzien jest , aby mu wierzono . Uważam , iż przy obecnych utrapieniach dobrze jest tak zostać , dobrze to dla człowieka tak żyć . Jesteś związany z żoną ? Nie usiłuj odłączać się od niej ! Jesteś wolny ? Nie szukaj żony ! Ale jeżeli się ożenisz , nie grzeszysz . Podobnie i dziewica , jeśli wychodzi za mąż , nie grzeszy . Tacy jednak cierpieć będą udręki w ciele , a ja chciałbym ich wam oszczędzić . Mówię , bracia , czas jest krótki . Trzeba więc , aby ci , którzy mają żony , tak żyli , jakby byli nieżonaci , a ci , którzy płaczą , tak jakby nie płakali , ci zaś , co się radują , tak jakby się nie radowali ; ci , którzy nabywają , jak gdyby nie posiadali ; ci , którzy używają tego świata , tak jakby z niego nie korzystali . Przemija bowiem postać tego świata . Chciałbym , żebyście byli wolni od utrapień . Człowiek bezżenny troszczy się o sprawy Pana , o to , jak by się przypodobać Panu . Ten zaś , kto wstąpił w związek małżeński , zabiega o sprawy świata , o to , jak by się przypodobać żonie . I doznaje rozterki . Podobnie i kobieta : niezamężna i dziewica troszczy się o sprawy Pana , o to , by była święta i ciałem , i duchem . Ta zaś , która wyszła za mąż , zabiega o sprawy świata , o to , jak by się przypodobać mężowi . Mówię to dla waszego pożytku , nie zaś , by zastawiać na was pułapkę ; po to , byście godnie i z upodobaniem trwali przy Panu . Jeżeli ktoś jednak uważa , że nieuczciwość popełnia wobec swej dziewicy , jako że przeszły już jej lata i jest przekonany , że tak powinien postąpić , niech czyni , co chce : nie grzeszy ; niech się pobiorą ! Lecz jeśli ktoś , bez jakiegokolwiek przymusu , w pełni panując nad swoją wolą , postanowił sobie mocno w sercu zachować nietkniętą swoją dziewicę , dobrze czyni . Tak więc dobrze czyni , kto poślubia swoją dziewicę , a jeszcze lepiej ten , kto jej nie poślubia . Żona związana jest tak długo , jak długo żyje jej mąż . Jeżeli mąż umrze , może poślubić kogo chce , byleby w Panu . Szczęśliwszą jednak będzie , jeżeli pozostanie tak , jak jest , zgodnie z moją radą . A wydaje mi się , że ja też mam Ducha Bożego .
"Jak i ja" - tzn. aby żyli jak Paweł w celibacie czy dziewictwie; "dar" = charyzmat.
Por.
;
.
"Brat" - dzięki wyznawaniu tej samej wiary. Wskutek przebywania w atmosferze chrześcijańskiego życia przynajmniej dzieci jednej strony uczestniczą niejako w dobrach duchowych wierzącego ojca czy matki, zbliżając się w ten sposób do samego Boga; "święte" - zarówno owa "nieczystość" dzieci, jak i ich "świętość" mają charakter zewnętrzny - społeczny, choć nie są pozbawione związku z wewnętrznym usposobieniem człowieka.
Jest to tzw. "przywilej Pawłowy", do którego Kościół odwołuje się po dzień dzisiejszy, gdy chodzi o małżeństwa nieochrzczonych po nawróceniu się jednej ze stron.
Inni tłum.: "Być może, że zbawisz twego męża... być może... twoją żonę".
Tłum.: "Jeśli możesz się stać wolnym. Korzystaj z tego", samo w sobie również możliwe, jest jednak pozbawione logicznego związku z kontekstem następującym.
"Nabyci" - zob. przypis do
. "Niewolnikami ludzi" staliby się Koryntianie, gdyby tylko po ludzku myśleli i do ludzi wyłącznie, a nie do Boga, byli przywiązani.
Chodzi o udręki związane z życiem ziemskim w ogóle albo o utrapienia poprzedzające ponowne przyjście Chrystusa. Oczekiwanie na to przyjście zaczęło się już w dzień zesłania Ducha Świętego (por.
).
Najprawdopodobniej chodzi tu o udręki i odpowiedzialność, jaka ciąży na ludziach żyjących w małżeństwie, doceniających równocześnie powagę ponownego przyjścia Chrystusa.
"Krótki" - nie znaczy to, że Apostoł myśli o rychłym końcu świata. Raczej ma on na uwadze w ogóle krótkość ludzkiego życia; "jakby... nieżonaci" - to znaczy tak bardzo i jakby wyłącznie zajęci sprawami życia wiecznego.
Istnieją dwie interpretacje tego trudnego tekstu: 1. chodzi o pewnego ojca stojącego wobec zagadnienia wydania lub niewydania za mąż córki, która jest już nie pierwszej młodości; 2. chodzi o dziewicę, która - by strzec skutecznie swej czystości - oddaje się w opiekę jakiemuś znanemu z uczciwości mężczyźnie. Przy obydwu tłumaczeniach powstają jednak trudności logiczne, filologiczne i historyczne.
Tzn. poślubiając chrześcijanina i kierując się w swoim zamiarze całkowitą uczciwością.
Jeśli chodzi o dawanie tego rodzaju rad.
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga