Skutki ofiary Chrystusa Wprawdzie także i pierwsze [ przymierze ] miało przepisy służby Bożej oraz ziemski przybytek . Był to namiot , w którego pierwszej części zwanej [ Miejscem ] Świętym , znajdował się świecznik , stół i chleby pokładne . Za drugą zaś zasłoną był przybytek , który nosił nazwę " Święte Świętych " . Posiadało ono złoty ołtarz kadzenia i Arkę Przymierza , pokrytą zewsząd złotem . Znajdowało się w niej naczynie złote z manną , laska Aarona , która zakwitła , i tablice Przymierza . Nad nią zaś były cheruby Chwały , które zacieniały przebłagalnię , o czym szczegółowo nie ma potrzeby teraz mówić . Tak zaś te rzeczy były urządzone , iż do pierwszej części przybytku zawsze wchodzą kapłani sprawujący służbę świętą , do drugiej zaś części jedynie arcykapłan , i to tylko raz w roku , i nie bez krwi , którą składa w ofierze za grzechy swoje i swojego ludu . Przez to pokazuje Duch Święty , że jeszcze nie została otwarta droga do Miejsca Świętego , dopóki istnieje pierwszy przybytek . To zaś jest obrazem czasu teraźniejszego , a składa się w nim dary i ofiary , nie mogące jednak udoskonalić w sumieniu tego , który spełnia służbę Bożą . Są to tylko przepisy tyczące się ciała , nałożone do czasu naprawy , a [ polegają ] jedynie na pokarmach , napojach i różnych obmyciach . Ale Chrystus , zjawiwszy się jako arcykapłan dóbr przyszłych , przez wyższy i doskonalszy , i nie ręką - to jest nie na tym świecie - uczyniony przybytek , ani nie przez krew kozłów i cielców , lecz przez własną krew wszedł raz na zawsze do Miejsca Świętego , zdobywszy wieczne odkupienie . Jeśli bowiem krew kozłów i cielców oraz popiół z krowy , którymi skrapia się zanieczyszczonych , sprawiają oczyszczenie ciała , to o ile bardziej krew Chrystusa , który przez Ducha wiecznego złożył Bogu samego siebie jako nieskalaną ofiarę , oczyści wasze sumienia z martwych uczynków , abyście służyć mogli Bogu żywemu . I dlatego jest pośrednikiem Nowego Przymierza , ażeby przez śmierć , poniesioną dla odkupienia przestępstw , popełnionych za pierwszego przymierza , ci , którzy są wezwani do wiecznego dziedzictwa , dostąpili spełnienia obietnicy . Gdzie bowiem jest testament , tam musi ponieść śmierć ten , który sporządza testament . Testament bowiem po śmierci nabiera mocy , nie ma zaś znaczenia , gdy żyje ten , który sporządził testament . Stąd także i pierwszy nie bez krwi był zaprowadzony . Gdy bowiem Mojżesz ogłosił całemu ludowi wszystkie przepisy Prawa , wziął krew cielców i kozłów z wodą , wełną szkarłatną oraz hizopem i pokropił tak samą księgę , jak i cały lud , mówiąc : To [ jest ] krew Przymierza , które Bóg wam polecił . Podobnie także skropił krwią przybytek i wszystkie naczynia przeznaczone do służby Bożej . I prawie wszystko oczyszcza się krwią według Prawa , a bez rozlania krwi nie ma odpuszczenia [ grzechów ] . Przeto obrazy rzeczy niebieskich w taki sposób musiały być oczyszczone , same zaś rzeczy niebieskie potrzebowały o wiele doskonalszych ofiar od tamtych . Chrystus bowiem wszedł nie do świątyni , zbudowanej rękami ludzkimi , będącej odbiciem prawdziwej [ świątyni ], ale do samego nieba , aby teraz wstawiać się za nami przed obliczem Boga , nie po to , aby się często miał ofiarować jak arcykapłan , który co roku wchodzi do świątyni z krwią cudzą . Inaczej musiałby cierpieć wiele razy od stworzenia świata . A tymczasem raz jeden ukazał się teraz na końcu wieków na zgładzenie grzechów przez ofiarę z samego siebie . A jak postanowione ludziom raz umrzeć , a potem sąd , tak Chrystus raz jeden był ofiarowany dla zgładzenia grzechów wielu , drugi raz ukaże się nie w związku z grzechem , lecz dla zbawienia tych , którzy Go oczekują .
Por.
.
;
Por. 16 [-]
].
"Przybytkiem" tym jest raczej niebo (
) niż natura ludzka Chrystusa czy jego Mistyczne Ciało.
Sens ten sam co w
. Można odnieść te słowa do działania Ducha Świętego, zwłaszcza w zmartwychwstaniu.
; Por.
. Zasada ogólna co do ofiar ST opiera się na
; stwierdza ona typologicznie konieczność śmierci Chrystus dla odpuszczenia grzechów świata. Por.
Sens: wejście do sanktuarium niebieskiego, celem sprawowania wieczystej liturgii, wymagało większej ofiary (liczba mnoga w tekście wyraża po prostu kategorię: "jakiejś większej ofiary").
Tzn. w czasach mesjańskich (por.
).
Inni tłum.: "by wziąć na siebie". Por.
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga