Na moich czatach stać będę , udam się na miejsce czuwania , śledząc pilnie , by poznać , co On powie do mnie , jaką odpowiedź da na moją skargę . I odpowiedział Pan tymi słowami : « Zapisz widzenie , na tablicach wyryj , by można było łatwo je odczytać . Jest to widzenie na czas oznaczony , lecz wypełnienie jego niechybnie nastąpi : a jeśli się opóźnia , ty go oczekuj , bo w krótkim czasie przyjdzie niezawodnie . Oto zginie ten , co jest ducha nieprawego , a sprawiedliwy żyć będzie dzięki swej wierności ». Wielokrotne " biada " Zaiste , bogactwo oszukuje ; a człowiek pyszny nie zazna spokoju : traci rozsądek i spokój ; gardziel szeroko rozwiera jak Szeol i jak śmierć nigdy nie jest nasycony ; choć zebrał ludy wszystkie wokół siebie , wszystkie narody przy sobie połączył . Czyż one go nie wezmą za przedmiot szyderstwa , piosenki i wiersze na niego ułożą ? Powiedzą : Pierwsze « Biada temu , co mienie cudze zabiera [...] i obciąża się zastawem zbyt wielkim !» Czyż nie powstaną nagle wierzyciele twoi i nie obudzą się twoi dręczyciele - a ty się staniesz ich łupem ? Ponieważ złupiłeś liczne narody , złupią i ciebie pozostałe ludy - z powodu rozlewu krwi ludzkiej i gwałtów dokonanych w kraju przeciwko miastu i jego mieszkańcom . Drugie Biada ciągnącemu dla domu swego zysk nieprawy , aby zbudować wysoko swe gniazdo i tym sposobem uniknąć nieszczęścia ! Postanowiłeś na hańbę swojemu domowi - wytracić liczne narody , przeciw życiu własnemu tym grzesząc . Kamień ze ściany zawoła , a belka budowy mu zawtóruje : Trzecie « Biada temu , co miasto na krwi przelanej buduje , a gród umacnia nieprawością !» Czyż nie jest to wolą Pana Zastępów , że ludy dla ognia pracują i darmo się trudzą narody ? Albowiem kraj się napełni znajomością chwały Pana , jak wody napełniają morze . Czwarte Biada temu , co zmusza bliźniego do picia , pucharem swego jadu go upaja , by się przyglądać jego nagości . Nasyciłeś się hańbą , nie chwałą , upij się sam i pokaż swe nieobrzezanie ; bo ciebie dosięgnie kielich [ podany ] przez prawicę Pańską , a wstyd pokryje całą twoją sławę . Spadnie na ciebie krzywda Libanu , rzeź zwierząt napełni cię strachem : z powodu rozlewu krwi ludzkiej i gwałtów dokonanych w kraju przeciwko miastu i jego mieszkańcom . Piąte Biada temu , co mówi : « Obudź się !» - do drzewa , i - « Podnieś się !» - do niemego głazu ! Okryte one złotem i srebrem , lecz ducha wcale w nich nie ma . Cóż może posąg , który rzeźbiarz czyni , obraz z metalu , fałszywa wyrocznia - że w nich to twórca nadzieję pokłada , gdy wykonuje swoje nieme bogi ? Lecz Pan mieszka w świętym domu swoim , niechaj zamilknie przed Nim cała ziemia .
W pierwszym stychu tekst skażony, różnie popr.; drugi zaś często cytowany w NT:
;
.
Tekst skażony; popr. wg rkp z Qumran (1QpHab). Inni popr.: "Biada grabieżcy!"
Hebr. dod.: "aż dokąd?"
(2,6) Hebr. dod.: "aż dokąd?"
Chodzi tu o wszystkie inne ludy, różne od Chaldejczyków.
Przekleństwo przylgnie do domu wzniesionego z krzywdą ludzką. Por.
Por.
. Niektórzy uważają te cytaty za glosy.
Tekst popr.; por.
Mowa o wyniszczeniu lasów Libanu, wycinanych na budowle wznoszone w Babilonie.
Przestawiono ze względu na treść na miejsce
. Opuszczono jako glosę po "głazu": "Czyż może on dać wyrocznię?"
Milczenie ma przygotować objawienie się Boga;
; por.
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga