Tytuł Widzenie wieszcze , które miał prorok Habakuk . Dialog między Prorokiem a Panem Pierwsza lamentacja Dokądże , Panie , wzywać Cię będę - a Ty nie wysłuchujesz ? Wołać będę ku Tobie : Krzywda [ mi się dzieje ]! - a Ty nie pomagasz ? Czemu każesz mi patrzeć na nieprawość i na zło spoglądasz bezczynnie ? Oto ucisk i przemoc przede mną , powstają spory , wybuchają waśnie . Tak więc straciła Tora moc swoją , sprawiedliwego sądu już nie ma ; bezbożny bowiem gnębi uczciwego , dlatego wyrok sądowy ulega wypaczeniu . Pierwsza odpowiedź Pana Spójrzcie na ludy wokoło , a patrzcie pełni zdumienia i trwogi : gdyż Ja dokonuję za dni waszych dzieła - nie dacie wiary , gdy wieść o nim przyjdzie . Oto powołam Chaldejczyków , lud dziki a gwałtowny , który przemierza ziemie rozległe , aby zagarnąć siedziby nie swoje . Trwogę budzi ten naród , dla niego przemoc jest prawem . Jego konie są bardziej rącze niż pantery , bardziej drapieżne niż wilki wieczorem ; jeźdźcy ich w pędzie gonią za łupem , zbliżają się szybko z daleka , spadając na żer niby orzeł . Wszyscy oni idą pełni żądzy mordu , a ich spojrzenia są jak wiatr palący ; gromadzą jeńców niby ziarna piasku . Królowie są dla nich przedmiotem szyderstwa , a pośmiewiskiem stają się władcy ; twierdze zaś wszystkie to dla nich igraszka , sypią szańce i biorą je szturmem . Potem zawraca [ jak ] wiatr i odchodzi : przestępcą jest ten , kto ubóstwia swą siłę . Druga lamentacja Czyż nie jesteś odwieczny , o Panie , Boże mój Święty , który nie umierasz ? Na sąd go przeznaczyłeś , o Panie , Skało moja , zachowałeś dla wymiaru kary . Zbyt czyste oczy Twoje , by na zło patrzyły , a nieprawości pochwalać nie możesz . Czemu jednak spoglądasz na ludzi zdradliwych i milczysz , gdy bezbożny połyka uczciwszego [ od siebie ]? Obchodzi się on z ludźmi jak z rybami morskimi , jak z pełzającymi zwierzętami , którymi nikt nie rządzi . Wszystkich łowi na wędkę , zagarnia swoim niewodem albo w sieci gromadzi - krzycząc przy tym z radości . Przeto ofiarę składa swojej sieci , pali kadzidło niewodowi swemu , bo przez nie zdobył sobie łup bogaty , a pożywienie jego stało się obfite . Ciągle na nowo zarzuca swe sieci , mordując ludy bez litości .
Skarga Proroka zaniesiona do Pana w imieniu ludu na ucisk i niesprawiedliwość panującą wewnątrz kraju.
Tzn. Prawo Mojżeszowe.
Chodzi tu o państwo neobabilońskie, po upadku Asyrii w r. 606, pierwszą potęgę na Wschodzie. Chaldejczycy mają być biczem Bożym przeciw tyranom rządzącym w Judei.
Tekst hebr. niejasny; inni tłum.: "Od niego wychodzą ustawy" lub "Z niego samego bierze się prawo i duma".
Dosł.: wiatr wschodni, katastrofalny wiatr pustyni, niszczący roślinność Palestyny - obraz skutków, jakie spowoduje najazd Chaldejczyków.
Dosł.: "ziemię".
Tekst skażony.
"Nie umierasz" - tekst popr.; hebr.: "nie pomrzemy"; "go" - odnosi się do narodu Chaldejczyków.
Tekst popr.; hebr.: 2 osoba.
Wspaniały obraz postępowania wrogów po zajęciu kraju.
Wyrażenie przenośne: oznacza ubóstwianie własnej potęgi przez Chaldejczyków.
Inni popr. wg tekstów z Qumran: "Stale dobywa miecza".
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga