Działalność Judy Machabeusza Juda Machabeusz i jego ludzie potajemnie przychodzili do wiosek i przywoływali do siebie , i zabierali ze sobą krewnych oraz tych , którzy trwali w judaizmie . Zebrali blisko sześć tysięcy ludzi . Błagali przy tym Pana , aby spojrzał na naród przez wszystkich prześladowany , aby okazał miłosierdzie świątyni , która jest zbezczeszczona przez bezbożnych ludzi , aby zlitował się nad miastem , które ginie i niedługo ma być zrównane z ziemią , aby wysłuchał krwi , która woła do Niego , aby wspomniał na przeciwne wszelkiej sprawiedliwości mordowanie niewinnych dzieci , wreszcie na bluźnierstwa wypowiadane przeciwko Jego imieniu , i okazał , że nienawidzi zła . Kiedy Machabeusz stanął na czele oddziału , już był dla pogan niezwyciężony - gniew bowiem Boży w litość się przemienił . Na miasta i wsie niespodziewanie napadał i palił je , a zajmując dogodne stanowiska zmuszał do ucieczki niemałą liczbę nieprzyjaciół . Na takie napady najczęściej obierał noce jako sprzymierzeńców . Opowiadania zaś o jego męstwie rozchodziły się wszędzie . Wyprawa Nikanora Widząc , że mąż ten w krótkim czasie doszedł do władzy i że coraz bardziej rośnie jego powodzenie , napisał Filip do Ptolemeusza , wodza Celesyrii i Fenicji , że powinien on wspomóc królewskie sprawy . Ten zaś natychmiast wybrał Nikanora , syna Patrokla , jednego z pierwszych przyjaciół [ króla ] , i posłał go na czele nie mniej niż dwudziestu tysięcy ludzi , pochodzących ze wszystkich narodów , aby wytępić cały naród żydowski . Dodał mu zaś także Gorgiasza jako wodza , a był to mąż doświadczony w sprawach wojennych . Nikanor postanowił ze sprzedaży Żydów w niewolę zapłacić podatek wynoszący dwa tysiące talentów , które król był winien Rzymianom . Posłał więc zaraz do miast nadmorskich wezwanie , aby kupowano żydowskich niewolników , obiecując dać im dziewięćdziesięciu niewolników za jeden talent . Nie brał przy tym pod uwagę losu , który miał go spotkać ze strony Wszechmocnego . Wiadomość o wyruszeniu Nikanora dotarła do Judy . Gdy zaś on swoim żołnierzom podał wiadomość o zbliżaniu się wojska , małoduszni i ci , którzy nie ufali Bożej sprawiedliwości , rozbiegli się i sami opuścili to miejsce . Inni zaś sprzedali wszystko , a jednocześnie błagali Pana , aby sprzedanych już przed bitwą , wyratował od bezbożnego Nikanora , jeżeli już nie ze względu na nich samych , to ze względu na przymierza zawarte z ich ojcami i ze względu na wzniosłe i pełne majestatu Jego imię , wzywane nad nimi . Machabeusz zebrał swoich żołnierzy w liczbie sześciu tysięcy i upomniał ich , aby nie przerażali się [ na widok ] nieprzyjaciół i aby nie bali się wielkiej liczby pogańskich żołnierzy , którzy niesłusznie przeciwko nim występują , ale aby walczyli mężnie , mając przed oczyma sprzeczne z wszelkim prawem dokonane zbezczeszczenie wobec świętego miejsca i poniewieranie wyszydzonym miastem , a ponadto jeszcze całkowite zniesienie obyczajów odziedziczonych po przodkach . « Oni ufność pokładają w broni , a także w śmiałości swojej - powiedział - my zaś ufamy wszechmocnemu Bogu , który może zarówno tych , którzy idą przeciw nam , jak i cały świat wywrócić jednym skinieniem ». Wyliczył im także [ przykłady ] pomocy , jakiej doznali ich ojcowie , a w tym również [ zwycięstwo ] odniesione nad Sennacherybem , kiedy zginęło sto osiemdziesiąt pięć tysięcy ; a również co się stało w Babilonii w bitwie przeciwko Galatom : jak wszystkich do bitwy stanęło osiem tysięcy razem z czterema tysiącami Macedończyków , gdy zaś Macedończycy znaleźli się w trudnym położeniu , owe osiem tysięcy pobiło sto dwadzieścia tysięcy dzięki pomocy , którą otrzymali z Nieba , a nawet wzięli łupy z tak licznego wojska . Kiedy ich napełnił odwagą i sprawił , że byli gotowi złożyć życie za prawa i ojczyznę , podzielił swoje wojsko na cztery części , na czele każdego oddziału postawił swoich braci : Szymona , Józefa i Jonatana , a każdemu z nich powierzył dowództwo nad tysiącem pięciuset ludźmi . Ezdraszowi jeszcze kazał odczytać świętą księgę i dał hasło : « Z Bożą pomocą !» Sam objął dowództwo nad pierwszym oddziałem i uderzył na Nikanora . Ponieważ zaś Wszechmocny był ich sprzymierzeńcem , zabili ponad dziewięć tysięcy żołnierzy , ranili zaś i okaleczyli większą część wojska Nikanora , wszystkich zaś zmusili do ucieczki , a pieniądze tych , którzy przybyli , aby ich kupić , wpadły w ich ręce . Ścigali ich potem dość daleko . Zaprzestali jednak ze względu na późną godzinę . Był to bowiem dzień przed szabatem i dlatego nie mogli biec za nimi zbyt daleko . Kiedy broń została zgromadzona , a łupy wrogom zabrane , oddali się odpoczynkowi szabatowemu , bardziej niż zwykle przy tym błogosławili i wychwalali Pana , który ich wybawił , wyznaczając dla nich na ten dzień początek swojego zmiłowania . Po szabacie część łupów rozdzielono pomiędzy poszkodowanych , wdowy i sieroty , resztą zaś , sami się podzielili i ich dzieci . Gdy zaś tego dokonali , urządzili wspólne modlitwy i błagali miłosiernego Boga , ażeby swoim sługom dał się przejednać do końca . Klęski Tymoteusza i Bakchidesa W walce z żołnierzami Tymoteusza i Bakchidesa zabili ponad dwadzieścia tysięcy i opanowali nadzwyczaj wysokie twierdze . Bardzo wielkie łupy podzielili na równe części , dla siebie , dla poszkodowanych , sierot , wdów , a nadto jeszcze dla starców . Zabrali broń i wszystką starannie złożyli w odpowiednich miejscach , a resztę łupów zanieśli do Jerozolimy . Filarchę zaś , który znajdował się w otoczeniu Tymoteusza , a który był mężem bardzo bezbożnym i sprawcą wielu krzywd wyrządzonych Żydom , zgładzili . Kiedy obchodzili uroczystość zwycięstwa w swoim ojczystym mieście , spalili tych , którzy podłożyli ogień pod bramy świątyni . Byli to Kallistenes [ i jacyś ludzie ], którzy schronili się w pewnym domku . Otrzymali zapłatę godną swojej bezbożności . Ucieczka Nikanora Trzykroć gorszy zaś złoczyńca Nikanor , ten , który tysiące kupców sprowadził , aby sprzedawać Żydów , z pomocą Pana upokorzony przez tych , których uważał za coś najlichszego , zrzucił swoją wspaniałą szatę , a oddaliwszy się od wszystkich , uciekał przez pola jak zbiegły niewolnik . Dzięki nadzwyczajnemu szczęściu przybył do Antiochii , podczas gdy jego wojsko zostało pobite . Ten , który obiecał uiścić podatek Rzymianom ze sprzedaży niewolników z Jerozolimy , musiał wyznać , że Żydzi mają Obrońcę i że dlatego Żydów nie można pokonać . Postępują bowiem zgodnie z ustanowionymi przez Niego prawami .
Por.
.
Zob.
Kontrybucja nałożona na Antiocha III Wielkiego i jego następców po bitwie pod Magnezją.
Prawdopodobnie walki Antiocha III Wielkiego przeciwko Molonowi, satrapie Medii, lata: 221-220 przed Chr.
Rkp greckie: "Eleazarowi"; popr. wg Wlg.
Tytuł wojskowy oficera stojącego na czele znacznego oddziału konnicy.
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga