ROZŁAM KRÓLESTWA Roboam traci dziesięć pokoleń Izraela Roboam udał się do Sychem , bo w Sychem zebrał się cały Izrael , by go ustanowić królem . Usłyszał o tym Jeroboam , syn Nebata , kiedy jeszcze był w Egipcie , dokąd się schronił przed królem Salomonem , i wrócił z Egiptu . Posłano więc po niego i wezwano go . Kiedy przybył Jeroboam oraz całe zgromadzenie Izraela , wtedy przemówili do Roboama tymi słowami : « Twój ojciec obciążył nas jarzmem , ty zaś teraz ulżyj w okrutnej pańszczyźnie twego ojca i w tym jego ciężkim jarzmie , które na nas włożył , a my ci za to będziemy służyć ». Na to im odpowiedzieli : « Idźcie na trzy dni ! A potem przyjdźcie do mnie z powrotem !» Wobec tego lud się rozszedł . A król Roboam zasięgnął rady starszych , którzy stanowili otoczenie jego ojca , Salomona , za jego życia , mówiąc : « Jak mi doradzacie odpowiedzieć temu ludowi ?» Oni zaś tak do niego przemówili : « Jeśli teraz będziesz uległy temu ludowi i zechcesz wyświadczyć im przysługę , i odpowiedzieć im oraz przemówić do nich słowami łagodnymi , to będą ci sługami przez całe życie ». Ale on zaniechał rady , którą mu dawali starsi . Natomiast zasięgnął rady młodzieńców , którzy razem z nim wzrośli i stanowili jego otoczenie . Rzekł do nich : « Co wy radzicie odpowiedzieć temu ludowi , który przemawiał do mnie takimi słowami : " Ulżyj nam w jarzmie , które włożył na nas twój ojciec "». Młodzieńcy zaś , którzy razem z nim wzrośli , przemówili do niego tak : « Temu ludowi , który przemawiał do ciebie mówiąc : " Twój ojciec obciążył nas jarzmem , ty zaś ulżyj nam w tym jarzmie ", powiesz : " Mój mały palec jest grubszy niż biodra mego ojca , gdyż dotąd mój ojciec nałożył na was jarzmo ciężkie , a ja dołożę do waszego jarzma . Mój ojciec karcił was biczami , ja zaś będę was karcił biczami z kolców "». Trzeciego dnia , tak jak powiedział król słowami : « Wróćcie do mnie trzeciego dnia », przyszedł cały lud do Roboama . A wtedy król dał ludowi surową odpowiedź , gdyż nie poszedł za radą , którą mu dawali starsi . Przemówił więc do nich tak , jak radzili młodzieńcy : « Mój ojciec obciążył was jarzmem , a ja dołożę do waszego jarzma . Mój ojciec karcił was biczami , ja zaś będę was karcił biczami z kolców ». Król więc nie wysłuchał ludu , gdyż to wydarzenie dokonało się z woli Pana , aby spełniła się Jego groźba , którą Pan wypowiedział do Jeroboama , syna Nebata , przez Achiasza z Szilo . Kiedy cały Izrael zobaczył , że król go nie wysłuchał , wtedy odrzekł królowi tak : « Cóż za wspólny dział mamy z Dawidem ? Wszak nie mamy dziedzictwa z synem Jessego ». « Do swoich namiotów idź , Izraelu ! Teraz , Dawidzie , pilnuj swego domu !» I rzeczywiście Izrael poszedł do swoich namiotów . A Roboam panował tylko nad tymi Izraelitami , którzy mieszkali w miastach Judy . Gdy zaś król Roboam wysłał Adonirama , który był przełożonym robotników pracujących przymusowo , cały Izrael obrzucił go kamieniami , tak iż umarł . Wobec tego król Roboam pospieszył się , aby wsiąść na rydwan i uciec do Jerozolimy . Tak więc Izrael odpadł od rodu Dawida po dziś dzień . Kiedy cały Izrael dowiedział się , że Jeroboam wrócił , wtedy posłali po niego , przyzywając go na zgromadzenie . Następnie ustanowili go królem nad całym Izraelem . Przy domu Dawida zostało tylko samo pokolenie Judy . Zażegnanie wojny bratobójczej Roboam , przybywszy do Jerozolimy , zebrał wszystkich potomków Judy i całe pokolenie Beniamina , to jest sto osiemdziesiąt tysięcy wyborowych wojowników , aby wszcząć wojnę z Izraelem o przywrócenie władzy królewskiej Roboamowi , synowi Salomona . Wówczas Pan skierował słowo do Szemajasza , męża Bożego , mówiąc : « Powiedz królowi judzkiemu , Roboamowi , synowi Salomona , i wszystkim potomkom Judy oraz Beniaminitom , jako też pozostałemu ludowi : Tak mówi Pan : Nie wyruszajcie do walki z Izraelitami , waszymi braćmi . Niech każdy wróci do swego domu , bo przeze Mnie zostały zrządzone te wydarzenia ». Posłuchali słowa Pańskiego i zawrócili z drogi stosownie do słowa Pańskiego . Jeroboam wprowadza kult bałwochwalczy Jeroboam umocnił Sychem na górze Efraima i zamieszkał w nim , a później wyprowadził się stamtąd , gdyż umocnił Penuel . Niebawem Jeroboam pomyślał sobie tak : « W tych warunkach władza królewska może powrócić do rodu Dawida , bo jeżeli ten lud będzie chodził na składanie ofiar do świątyni Pańskiej , to zechce wrócić do swego pana , Roboama , króla Judy , i wskutek tego mogą mnie zabić i wrócić do króla Judy , Roboama ». Dlatego po zastanowieniu się król sporządził dwa złote cielce i ogłosił ludowi : « Zbyteczne jest , abyście chodzili do Jerozolimy . Izraelu , oto Bóg twój , który cię wyprowadził z ziemi egipskiej !» Postawił zatem jednego w Betel , a drugiego umieścił w Dan . To oczywiście doprowadziło do grzechu , bo lud poszedł do jednego do Betel i do drugiego aż do Dan . Ponadto urządził przybytki na wyżynach oraz mianował spośród zwykłego ludu kapłanów , którzy nie byli lewitami . Następnie Jeroboam ustanowił święto w ósmym miesiącu , piętnastego dnia tego miesiąca , naśladując święto obchodzone w Judzie , oraz sam przystąpił do ołtarza . Tak uczynił w Betel , składając krwawą ofiarę cielcom , które sporządził , i ustanowił w Betel kapłanów wyżyn , które urządził . Przystąpił do ołtarza , który sporządził w Betel w piętnastym dniu ósmego miesiąca , który sobie wymyślił , aby ustanowić święto dla Izraelitów . Przystąpił więc do ołtarza , by złożyć ofiarę kadzielną .
Por. 10 [-]
].
Popr. wg
przekł. staroż.; hebr.: "i przebywał w Egipcie".
Tłum. przybliżone; hebr.: "skorpionami", co inni zostawiają, sądzą, że tu mowa tylko o rodzaju bólu.
Hebr. tu ma zbędne: "Jeroboam i".
przekł. staroż.; hebr.: "Adorama".
Panował: 931-909.
Por.
.
Sens hebr.: "zbudował" uściślony wg
; por.
"Do Betel i do drugiego" - dod. wg jednego z przekł. gr.; hebr. ma: "do jednego aż do Dan".
Tekst popr.; hebr. 1 poj.
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga