Bóg i Jego niewierny naród Liczba synów Izraela będzie jak piasek nadmorski , którego nie można zmierzyć i nie można zliczyć . A zamiast ich nazywać : " Lud nie mój ", będą im mówić : " Dzieci żyjącego Boga ". Złączą się wówczas synowie Judy z synami Izraela i ustanowią sobie jedną głowę ; z całego kraju się zbiorą , bo wielki będzie dzień Jizreel . Mówcie do braci swoich : " Mój lud ", a do swych sióstr : " Umiłowana ". Spór prowadźcie z waszą matką , prowadźcie spór ! Ona bowiem już nie jest moją żoną , a Ja już nie jestem jej mężem . Winna usunąć znaki nierządu ze swej twarzy i spośród swych piersi ozdoby cudzołożnicy . W przeciwnym razie - obnażę ją zupełnie i stanie się taką jak w dzień swych urodzin ; uczynię ją podobną do pustyni , sprawię , że będzie jak ziemia wyschnięta , że zginie śmiercią z pragnienia . Dzieciom jej nie okażę litości , bo są to dzieci nieprawe . Matka ich bowiem uprawiała nierząd , okryła się hańbą ta , co je poczęła ; mówiła bowiem : " Pobiegnę za swymi kochankami , co chleb mi dają i wodę , wełnę , len , oliwę i napój ". Dlatego zamknę jej drogę cierniami i murem otoczę , tak że nie znajdzie swych ścieżek . Za kochankami swymi pobiegnie , ale ich nie dogoni ; pocznie ich szukać , ale nie znajdzie . Wtedy powie : " Pójdę i wrócę do mego męża pierwszego , bo wówczas lepiej mi było niż teraz ". Zapomniała już o tym , że to Ja właśnie dałem jej zboże , moszcz , świeżą oliwę , [ że nie skąpiłem srebra ni złota , z którego czyniono Baala ]. Dlatego wrócę i zabiorę swoje zboże w odpowiedniej chwili i swój moszcz we właściwej porze , odejmę moją wełnę i len , co miały okryć jej nagość . Potem obnażę ją przed oczami kochanków , i nikt jej nie wyrwie Mi z ręki . Położę kres wszystkim jej zabawom , świętom , dniom nowiu , szabatom i wszystkim uroczystym zebraniom . Zniszczę jej winnice i sady figowe , o których mówiła : " Oto zapłata moja , jaką mi dali moi kochankowie ". W gąszcz je obrócę i będą się nimi pasły polne zwierzęta . Ześlę na nią karę za dni Baalów , gdy im paliła kadzidła , a zdobna w swe kolczyki i naszyjniki biegała za swymi kochankami , a o Mnie zapomniała [ wyrocznia Pana ]. Dlatego chcę ją przynęcić , na pustynię ją wyprowadzić i mówić jej do serca . Oddam jej znowu winnice , dolinę Akor uczynię bramą nadziei - i będzie Mi tam uległa jak za dni swej młodości , gdy wychodziła z egipskiego kraju . I stanie się w owym dniu - wyrocznia Pana - że nazwie Mnie : " Mąż mój ", a już nie powie : " Mój Baal " . Usunę z jej ust imiona Baalów i już nie będzie wymawiać ich imion . W owym dniu zawrę z nią przymierze , ze zwierzem polnym i ptactwem powietrznym , i z tym , co pełza po ziemi . Łuk , miecz i wojnę wyniszczę z jej kraju , i pozwolę jej żyć bezpiecznie . I poślubię cię sobie [ znowu ] na wieki , poślubię przez sprawiedliwość i prawo , przez miłość i miłosierdzie . Poślubię cię sobie przez wierność , a poznasz Pana . W owym dniu - wyrocznia Pana , odpowiem na pragnienia niebios , a one odpowiedzą na pragnienia ziemi ; ziemia zaś odpowie pragnieniu zboża , wina i oliwy ; a one odpowiedzą pragnieniu Jizreel . Rozsieję go po kraju , zlituję się nad Lo-Ruchamą , powiem do Lo-Ammi : " Ludem moim jesteś ", a on odpowie : " Mój Boże !"»
"Waszą matką" - mówi Bóg o swym narodzie niewiernym; "cudzołożnicy" - aluzja do bliżej nie znanych oznak nierządnic (por.
;
) lub też oznak kultu bałwochwalczego (por.
).
Zob.
wraz z przypisem.
Por.
.
Życie na pustyni w czasie wyjścia z Egiptu uważane było za ideał (por.
). Izrael w swych początkach (jeszcze jako dziecko) szedł wiernie za Bogiem obecnym w obłoku (por.
). Powrót z niewoli babilońskiej porównywano do nowego wyjścia z Egiptu (por.
Tytuł "baal" (=pan) dawała zwykle żona mężowi. Stosowano go również do Boga. Ponieważ oznaczał równocześnie bóstwo kananejskie (por.
), Ozeasz zakazuje nazywać nim Boga.
Aluzja do czasów mesjańskich, kiedy razem ze sprawiedliwością i świętością zapanuje dobrobyt i pokój (por.
); "nią" - w tym wierszu hebr. ma liczbę mnogą ("nimi"), kontekst w. 19 i 21 wymaga pojedynczej.
Chodzi tu o poznanie nie tylko umysłem, ale również o wierność przymierzu, uznanie dobrodziejstw Bożych i odwzajemnienie się miłością.
Zwrot ten oznacza wysłuchanie.
- tu użyte w znaczeniu dodatnim: "nasienie Boże".
"Rozsieję" - ten sam źródłosłów co w "Jizreel". Sens wiersza: Miłość Boża względem narodu znosi imiona przekleństwa. Por.
. Tekst cyt. W NT:
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga