Tytuł Działo się to roku trzydziestego , dnia piątego czwartego miesiąca , gdy się znajdowałem wśród zesłańców nad rzeką Kebar . Otworzyły się niebiosa i doświadczyłem widzenia Bożego . Piątego dnia miesiąca - rok to był piąty od uprowadzenia do niewoli króla Jojakina - Pan skierował słowo do kapłana Ezechiela , syna Buziego , w ziemi Chaldejczyków nad rzeką Kebar ; była tam nad nim ręka Pańska . Wizja rydwanu Bożego Patrzyłem , a oto wiatr gwałtowny nadszedł od północy , wielki obłok i ogień płonący [ oraz blask dokoła niego ], a z jego środka [ promieniowało coś ] jakby połysk stopu złota ze srebrem , [ ze środka ognia ]. Pośrodku było coś , co było podobne do czterech istot żyjących . Oto ich wygląd : miały one postać człowieka . Każda z nich miała po cztery twarze i po cztery skrzydła . Nogi ich były proste , stopy ich zaś były podobne do stóp cielca ; lśniły jak brąz czysto wygładzony . Miały one pod skrzydłami ręce ludzkie po swych czterech bokach . Oblicza [ i skrzydła ] owych czterech istot - skrzydła ich mianowicie przylegały wzajemnie do siebie - nie odwracały się , gdy one szły ; każda szła prosto przed siebie . Oblicza ich miały taki wygląd : każda z czterech istot miała z prawej strony oblicze człowieka i oblicze lwa , z lewej zaś strony każda z czterech miała oblicze wołu i oblicze orła , [ oblicza ich ] i skrzydła ich były rozwinięte ku górze ; dwa przylegały wzajemnie do siebie , a dwa okrywały ich tułowie . Każda posuwała się prosto przed siebie ; szły tam , dokąd duch je prowadził ; idąc nie odwracały się . W środku pomiędzy tymi istotami żyjącymi pojawiły się jakby żarzące się w ogniu węgle , podobne do pochodni , poruszające się między owymi istotami żyjącymi . Ogień rzucał jasny blask i z ognia wychodziły błyskawice . Istoty żyjące biegały tam i z powrotem jak gdyby błyskawice . Przypatrzyłem się tym istotom żyjącym , a oto przy każdej z tych czterech istot żyjących znajdowało się na ziemi jedno koło . Wygląd tych kół [ i ich wykonanie ] odznaczały się połyskiem tarsziszu , a wszystkie cztery miały ten sam wygląd i wydawało się , jakby były wykonane tak , że jedno koło było w drugim . Mogły chodzić w czterech kierunkach ; gdy zaś szły , nie odwracały się idąc . Obręcz ich była ogromna ; przypatrywałem się im i oto : obręcz u tych wszystkich czterech była pełna oczu wokoło . A gdy te istoty żyjące się posuwały , także koła posuwały się razem z nimi , gdy zaś istoty podnosiły się z ziemi , podnosiły się również koła . Dokądkolwiek poruszał je duch , tam szły także koła ; równocześnie podnosiły się z nimi , ponieważ duch życia znajdował się w kołach . Gdy się poruszały [ te istoty ], ruszały się i koła , a gdy przestawały , również i koła się zatrzymywały : gdy one podnosiły się z ziemi , koła podnosiły się również , ponieważ duch życia znajdował się w kołach . Nad głowami tych istot żyjących było coś jakby sklepienie niebieskie , jakby kryształ lśniący , rozpostarty ponad ich głowami , ku górze . Pod sklepieniem skrzydła ich były wzniesione , jedno obok drugiego ; każde miało ich po dwa , którymi pokrywały swoje tułowie . Gdy szły , słyszałem poszum ich skrzydeł jak szum wielu wód , jak głos Wszechmogącego , odgłos ogłuszający jak zgiełk obozu żołnierskiego ; natomiast gdy stały , skrzydła miały opuszczone . Nad sklepieniem które było nad ich głowami , rozlegał się głos ; gdy stały , skrzydła miały opuszczone . Ponad sklepieniem , które było nad ich głowami , było coś , o miało wygląd szafiru , a miało kształt tronu , a na nim jakby zarys postaci człowieka . Następnie widziałem coś jakby połysk stopu złota ze srebrem , [ który wyglądał jak ogień wokół niego ]. Ku górze od tego , co wyglądało jak biodra , i w dół od tego , co wyglądało jak biodra , widziałem coś , co wyglądało jak ogień , a wokół niego promieniował blask . Jak pojawienie się tęczy na obłokach w dzień deszczowy , tak przedstawiał się ów blask dokoła . Taki był widok tego , co było podobne do chwały Pańskiej . Oglądałem ją . Następnie upadłem na twarz i usłyszałem głos Mówiącego .
Tzn. otrzymał jako prorok objawienie od Boga (por.
).
Symbole, przy pomocy których Ezechiel przedstawia swoje wizje Boga, są dla nas - ludzi innej epoki i kultury - niezupełnie zrozumiałe. Jednakże sens ogólny jest jasny: Bóg nie przebywa wyłącznie w Jerozolimie w świątyni, ale czcicielom swoim towarzyszy także w niewoli. Wiele szczegółów tych wizji wykorzystał św. Jan w Apokalipsie. Tekst obfituje w glosy, które zostały ujęte w nawias [].
Dziwne te zwierzęta, cheruby, jak wynika z
, przypominają asyryjskie "karibu" (por. cheruby znad Arki Przymierza:
), których posągi strzegły pałaców Babilonu, prorok wyzyskał niektóre elementy owych posągów pogańskich przy opisie rydwanu Bożego. Por. cztery zwierzęta w
.
Oczy zdają się symbolizować tu wszechwiedzę Bożą. Por.
;
Inni popr.: "istot żyjących", mając na myśli cztery cheruby.
Por.
; por. też
Szaddaj, zob.
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga