Ostatnia wojna i śmierć króla Achaba Przez trzy lata panował pokój , nie było wojny między Aramem a Izraelem . W trzecim roku król judzki Jozafat odwiedził króla izraelskiego . Wówczas król izraelski rzekł do swoich sług : « Czyż nie wiecie , że Ramot w Gileadzie do nas należy ? A my nie kwapimy się do odebrania go królowi Aramu !» Następnie zwrócił się do Jozafata : « Czy pójdziesz ze mną na wojnę o Ramot w Gileadzie ?» Jozafat zaś odpowiedział królowi Izraela : « Ja tak , jak i ty ; lud mój , jak i twój lud , konie moje , jak i twoje konie ». Ponadto Jozafat rzekł królowi izraelskiemu : « Najpierw zapytaj , proszę , o słowo Jahwe !» Król więc izraelski zgromadził około czterystu proroków i rzekł do nich : « Czy powinienem wyruszyć na wojnę o Ramot w Gileadzie , czy też powinienem tego zaniechać ?» A oni odpowiedzieli : « Wyruszaj , z pewnością Pan da je w ręce króla ». Jednak Jozafat rzekł : « Czy nie ma tu jeszcze jakiegoś proroka Pańskiego , abyśmy mogli przez niego zapytać ?» Na to król izraelski odrzekł Jozafatowi : « Jest jeszcze jeden mąż , przez którego można zapytać Pana , ale ja go nienawidzę , bo nie prorokuje mi dobrze , tylko źle . To jest Micheasz , syn Jimli ». Wtedy Jozafat powiedział : « Nie mów tak , królu !» Zawołał więc król izraelski któregoś dworzanina i rzekł : « Pospiesz się po Micheasza , syna Jimli !» Król izraelski i Jozafat , król judzki , ubrani w szaty królewskie siedzieli na swoich tronach na placu u wrót bramy Samarii , a przed nimi prorokowali wszyscy prorocy . Sedecjasz , syn Kenaany , sporządził sobie rogi żelazne i powiedział : « Tak mówi Pan : Nimi będziesz bódł Aram aż do ich wytępienia ». I wszyscy prorocy podobnie prorokowali , mówiąc : « Idź na Ramot w Gileadzie i zwyciężaj ! Pan da je w ręce króla ». Ten zaś posłaniec , który poszedł zawołać Micheasza , powiedział mu tak : « Zauważ ! Przepowiednie tych proroków są jednozgodnie pomyślne dla króla . Niechże więc twoja przepowiednia będzie jak każdego z nich taką , żebyś zapowiedział powodzenie ». Wówczas Micheasz odrzekł : « Na życie Pana ! Na pewno będę mówił to , co Pan mi powie ». Potem przyszedł przed króla . Wtedy się król do niego odezwał : « Micheaszu ! Czy powinniśmy wyruszyć na wojnę o Ramot w Gileadzie , czy też powinniśmy tego zaniechać ?» Wtedy do niego przemówił : « Wyruszaj i zwyciężaj , a Pan da je w ręce króla » . Król zaś mu powiedział : « Ile razy ja cię mam zaklinać , żebyś mi mówił tylko prawdę w imieniu Pana ?» Wówczas rzekł : « Ujrzałem całego Izraela rozproszonego po górach , jak owce bez pasterza , i Pan rzekł : Nie ma nad nimi pana . Niech wróci każdy w pokoju do swego domu ». Wtedy król izraelski zwrócił się Jozafata : « Czyż ci nie powiedziałem ? Nie prorokuje mi pomyślności , tylko nieszczęścia ». Tamten zaś dalej mówił : « Dlatego słuchaj wyroku Pańskiego ! Ujrzałem Pana siedzącego na swym tronie , a stały przy Nim po Jego prawej i po lewej stronie wszystkie zastępy niebieskie . Wówczas Pan rzekł : " Kto zwiedzie Achaba , aby poszedł i poległ w Ramot w Gileadzie ?" Gdy zaś jeden rzekł tak , a drugi mówił inaczej , wystąpił pewien duch i stanąwszy przed Panem , powiedział : " Ja go zwiodę ". Wtedy Pan rzekł do niego : " Jak ?" On zaś odrzekł : " Wyjdę i stanę się duchem kłamstwa w ustach wszystkich jego proroków ". Wówczas rzekł : " Możesz zwieść , to ci się uda . Idź i tak uczyń !" Dał więc Pan teraz ducha kłamstwa w usta tych wszystkich twoich proroków . A na ciebie Pan ma zesłać nieszczęście ». Wtedy Sedecjasz , syn Kenaany , podszedł i uderzył Micheasza w policzek , mówiąc : « Którędyż to duch Pański odszedł ode mnie , aby mówić z tobą ?» A Micheasz odrzekł : « Oto ty sam zobaczysz tego dnia , kiedy będziesz przechodził z ukrycia w ukrycie , aby się schować ». Król izraelski zaś rozkazał : « Weź Micheasza i każ go zaprowadzić do Amona , dowódcy miasta , i do syna królewskiego , Joasza , i powiedz : " Tak rzekł król : Wtrąćcie go do więzienia i żywcie go chlebem i wodą jak najskąpiej aż do mego powrotu w pokoju "». Na to Micheasz powiedział : « Gdybyś miał powrócić w pokoju , to znaczyłoby , że Pan nie mówił przeze mnie ». [ I dodał : « Słuchajcie wszystkie narody !»] Jednak król izraelski i Jozafat , król judzki , wyruszyli na Ramot w Gileadzie . [ Tam ] król izraelski powiedział Jozafatowi : « Zanim pójdę w bój , przebiorę się , ty zaś wdziej swoje szaty !» Następnie król izraelski przebrał się i dopiero wtedy przystąpił do walki . A król Aramu swoim trzydziestu dwu dowódcom rydwanów wydał taki rozkaz : « Nie walczcie ani z małym , ani z wielkim , tylko z samym królem izraelskim ». Toteż kiedy dowódcy rydwanów zobaczyli Jozafata , powiedzieli : « Ten jest królem izraelskim ». Wtedy otoczyli go , aby z nim walczyć . Wówczas Jozafat wydał okrzyk bojowy . Kiedy dowódcy rydwanów spostrzegli , że nie jest on królem izraelskim , zawrócili od niego . A pewien człowiek naciągnął łuk i przypadkiem ugodził króla izraelskiego między spojenia pancerza . Powiedział więc król swojemu woźnicy : « Zawróć i wywieź mnie spośród wojska , bo zostałem zraniony ». Tego dnia rozgorzała walka , a król utrzymał się stojąc na rydwanie naprzeciw Aramejczyków . Wieczorem zaś zmarł , a krew rany ściekała do wnętrza rydwanu . O zachodzie słońca obóz obiegło wołanie : « Każdy do swego miasta i każdy do swego kraju ! Król zmarł !» A potem powrócili do Samarii . Następnie pogrzebano króla w Samarii . Potem obmyto rydwan nad sadzawką Samarii . Wtedy psy zlizały z niego krew , a nierządnice obmyły według zapowiedzi , którą wyrzekł Pan . A czyż pozostałe dzieje Achaba i wszystko , co uczynił , oraz dom z kości słoniowej , który zbudował , nie są opisane w Księdze Kronik Królów Izraela ? Achab spoczął przy swoich przodkach , a syn jego Ochozjasz został w jego miejsce królem . Panowanie Jozafata w Judzie ( 870-848 ) Jozafat , syn Asy , objął władzę w Judzie w czwartym roku Achaba , króla izraelskiego . W chwili objęcia rządów Jozafat miał trzydzieści pięć lat , a królował w Jerozolimie dwadzieścia pięć lat . Jego matce było na imię Azuba - córka Szilchiego . Poszedł on we wszystkim drogą swego ojca , Asy . Nie zboczył z niej starając się czynić to , co słuszne w oczach Pańskich . Tylko wyżyn nie usunięto . Lud składał jeszcze ofiary całopalne i kadzielne na wyżynach . Jozafat zachował pokój z królem izraelskim . A czyż pozostałe dzieje Jozafata i dzielność , jaką okazał i z jaką walczył , nie są opisane w Księdze Kronik Królów Judy ? Usunął też z kraju resztę uprawiających nierząd sakralny , który trwał za czasów jego ojca . Kiedy w Edomie nie było króla , ustanowił króla . Jozafat wystawił flotę dalekomorską , aby płynęła do Ofiru po złoto . Jednak nie popłynęła , bo uległa rozbiciu pod Esjon-Geber . Wtedy Ochozjasz , syn Achaba , powiedział Jozafatowi : « Niech moi słudzy idą na okręty z twoimi sługami !» Ale Jozafat nie chciał . Jozafat spoczął przy swoich przodkach i został pochowany przy swoich przodkach w Mieście Dawida , swego praojca , a jego syn , Joram , został w jego miejsce królem . Panowanie króla Ochozjasza w Izraelu ( 854-853 ) Ochozjasz , syn Achaba , objął władzę w Samarii w siedemnastym roku [ panowania ] Jozafata , króla judzkiego , i królował w Izraelu dwa lata . Czynił to , co jest złe w oczach Pańskich , bo poszedł drogą swego ojca i drogą swej matki oraz drogą Jeroboama , syna Nebata , który doprowadził Izraela do grzechu . Poszedł bowiem na służbę Baala i oddawał mu pokłon , czym rozdrażnił Pana , Boga Izraela , zupełnie tak , jak uczynił jego ojciec .
Wg LXX.
Zapewne jest to ironia - prorok Jahwe powtarza dosłownie jednomyślną wypowiedź fałszywych proroków.
Zapewne glosa; por.
.
Popr. wg przekł. staroż.; hebr. 2 osoba.
Wg LXX i
; hebr. "Zawrócili".
"Przypadkiem" - inni tłum.: "na całą jego moc"; "pancerza" - tekst popr. wg syr.
Lub: "kąpały się".
Por. 17-21 [-]
]. Liczba 25 lat w tekście zapewne uwzględnia okres współrządów z ojcem.
Inni popr.: "był namiestnikiem króla", co tłumaczy łatwy dostęp do Zatoki Elanickiej, o czym mowa i w w. nast.
Zob.
Panował: 848-841.
Hebr.: Achazjahu.
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga