W drodze do Medii I poszedł chłopiec , a razem z nim anioł , a także i pies wyszedł z nim i podróżował razem z nimi . Tak podróżowali obaj i zastała ich pierwsza noc , i przenocowali nad rzeką Tygrys . Chłopiec wszedł do rzeki Tygrys , aby umyć sobie nogi . Wtedy wynurzyła się z wody wielka ryba i chciała odgryźć nogę chłopca . Na to on krzyknął . A anioł rzekł chłopcu : « Uchwyć ją i nie puszczaj tej ryby !» I uchwycił chłopiec mocno rybę i wyciągnął ją na ląd . Wtedy powiedział mu znowu anioł : « Rozpłataj tę rybę i wyjmij z niej żółć , serce i wątrobę , i zostaw je przy sobie , a wnętrzności odrzuć ! Żółć bowiem , serce i wątroba jej są pożytecznym lekarstwem ». Młodzieniec rozpłatał rybę i położył razem żółć , serce i wątrobę . Część ryby upiekli i zjedli , a resztę z niej zachował zasoloną . Potem poszli obaj dalej , aż przyszli do Medii . A młodzieniec zapytał anioła i rzekł mu : « Bracie Azariaszu , co za lekarstwo jest w sercu , w wątrobie i w żółci ryby ?» A ten mu odpowiedział : « Serce i wątrobę ryby spal przed mężczyzną lub kobietą , których opanował demon lub zły duch , a zniknie opętanie i już nigdy nie zwiąże się z nim . A żółcią trzeba potrzeć oczy człowieka , które pokryło bielmo , dmuchnąć potem na nie , na to bielmo , a oczy będą zdrowe ». A kiedy przybyli do Medii i zbliżyli się do Ekbatany , odezwał się Rafał do młodzieńca : « Bracie Tobiaszu !» On mu odpowiedział : « Oto jestem », a ten oświadczył . « Tę noc musimy przepędzić u Raguela . Jest to człowiek z twojego rodu i ma córkę imieniem Sara . A oprócz jedynaczki Sary nie posiada on ani syna , ani córki . Ty między wszystkimi ludźmi jesteś najbliższy jej krewny , ona należy się tobie i cały majątek jej ojca słusznie przypadnie tobie jako dziedzictwo . Jest to dziewczę rozsądne , mężne i bardzo piękne , a i ojca ma dobrego ». I dodał : « Prawnie ci się należy wziąć ją [ za żonę ]. Ale słuchaj mnie , bracie : Ja chcę tej nocy pomówić z ojcem o córce , abyśmy ją dostali dla ciebie jako narzeczoną . A kiedy powrócimy z Raga , wyprawimy z nią wesele . Wiem , że Raguel nie będzie mógł ci jej odmówić lub zaręczyć z innym . Narazi się on na śmierć , według wyroku księgi Prawa Mojżeszowego , bo on wie , że tobie przed innym jakimkolwiek mężczyzną należy się wziąć w dziedzictwie jego córkę . A więc słuchaj mnie , bracie ! Pomówimy tej nocy o dziewczynie i zaręczymy ją z tobą . A kiedy powrócimy z Raga , zabierzemy ją i przyprowadzimy ze sobą do twego domu ». A Tobiasz w odpowiedzi rzekł Rafałowi : « Bracie Azariaszu , ja słyszałem , że ona była wydawana już za siedmiu mężów i że oni zmarli w swych komnatach małżeńskich tej nocy , kiedy zbliżali się do niej . Słyszałem także , jak niektórzy mówili , że zabija ich demon . Teraz to i ja się boję , ponieważ jej samej nie dzieje się krzywda , lecz ktokolwiek chce się zbliżyć do niej , zabija go [ demon ]. Jestem jedynakiem ojca mego . Nie mogę umrzeć i [ tak ] doprowadzić do grobu życia mojego ojca i matki skutkiem żałoby po mnie . A przecież nie mają drugiego syna , aby ich pogrzebał ». A on odpowiedział mu na to : « Nie przypominasz ty sobie polecenia twego ojca , który ci rozkazał wziąć żonę z domu ojca twego ? A więc posłuchaj mnie teraz , bracie : nie martw się o tego demona , ale bierz [ ją za żonę ]. Jestem przekonany , że tej nocy ją otrzymasz jako żonę . A kiedy będziesz wstępował do komnaty małżeńskiej , zabierz część wątroby ryby i serce i połóż to na rozżarzone do kadzenia węgle . Potem rozejdzie się zapach , demon go poczuje i ucieknie , i nie pojawi się przy niej po wieczne czasy . A gdy już będziesz miał z nią się złączyć , powstańcie najpierw oboje i módlcie się , i proście Pana nieba , aby okazał wam miłosierdzie i ocalił was . Nie bój się , ponieważ od wieków jest ona przeznaczona dla ciebie . W ten sposób ją ocalisz i ona pójdzie z tobą . Sądzę też , że urodzi ci dzieci i będą dla ciebie jak bracia . Nie martw się !» A kiedy Tobiasz słuchał słów Rafała , że ona jest jego krewną z pokolenia z domu ojca jego , zapłonął ku niej wielką miłością i serce jego przylgnęło do niej .
Tekst wiersza zestawiony z dwu tekstów; w kolejności: S i BA.
Jest to czynność symboliczna, a nie czary czy zaklęcia. Jak wynika z
, złego ducha wypędza tylko sam Bóg. Gdyby Rafał zrobił to tylko na swoje słowo, a nie mocą Bożą, zdradziłby swoje pochodzenia. jeszcze nie przyznaje się do tego, kim jest.
Zwyczaj zawierania małżeństw między krewnymi jednego rodu czy pokolenia praktykowano już w czasach patriarchów (por. 24 [-]
]). Izraelici przebywający w niewoli uważali zachowywanie tego zwyczaju za wyraz i dowód swej wierności wobec Prawa Mojżeszowego (por.
).
Kod. S ma zbędne: "umierali".
O sensie czynności zob. przypis do
. Wlg 6,16-22 podaje inaczej zakończenie przemówienia: "Posłuchaj mnie, a pokażę ci, jacy są ci, nad którymi czart przemóc może. Ci bowiem, którzy w małżeństwo tak wstępują, że Boga od siebie i z serca swego wyrzucają, a swej lubości tak zadośćuczynią jak koń i muł, które rozumu nie mają, nad tymi czart ma moc. A ty, gdy ją pojmiesz, wszedłszy do łożnicy wstrzymaj się od niej przez trzy dni, a niczym innym nie będziesz się z nią zajmował jeno modlitwą..., a po trzeciej nocy weźmiesz pannę z bojaźnią Pańską bardziej przejęty pragnieniem dziatek niż lubością, żebyś w potomstwie Abrahamowym dostąpił błogosławieństwa w Synach".
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga