Rachela zaś widząc , że nie może dać Jakubowi potomstwa , zazdrościła swej siostrze i rzekła do męża : « Spraw , abym miała dzieci ; bo inaczej przyjdzie mi umrzeć !» Jakub rozgniewał się na Rachelę i odparł : « Czyż to ja , a nie Bóg , odmawiam ci potomstwa ?» Wtedy ona powiedziała : « Mam niewolnicę Bilhę . Zbliż się do niej , aby urodziła dzieci na moich kolanach ; chociaż w ten sposób będę miała od ciebie potomstwo » . Dała mu więc swą niewolnicę Bilhę za żonę , i Jakub zbliżył się do niej . A gdy Bilha poczęła i urodziła Jakubowi syna , Rachela rzekła : « Bóg jako sędzia otoczył mnie opieką ; wysłuchawszy mnie dał mi syna ». Dlatego nazwała go Dan . Niewolnica Racheli , Bilha , znowu poczęła i urodziła Jakubowi drugiego syna . Wtedy Rachela rzekła : « Nadludzką walkę wiodłam z siostrą moją i zwyciężyłam !» Przeto dała mu imię Neftali . Ale i Lea widząc , że przestała rodzić , wzięła swą niewolnicę Zilpę i dała ją Jakubowi za żonę . Zilpa , niewolnica Lei , urodziła Jakubowi syna . Wtedy Lea zawołała : « Szczęśliwie !» i dała mu imię Gad . A gdy Zilpa , niewolnica Lei , urodziła Jakubowi drugiego syna , Lea powiedziała : « Na moje szczęście ! Bo kobiety będą mnie zwały szczęśliwą ». Dała więc mu imię Aser . Pewnego razu Ruben , wyszedłszy na pole , gdy żęto pszenicę , znalazł mandragory i przyniósł je swej matce , Lei . Wtedy Rachela rzekła : « Daj mi mandragory syna twego ». A na to Lea : « Czyż nie dość , że mi zabrałaś mego męża , i jeszcze chcesz zabrać mandragory mego syna ?» Rachela zawołała : « Niechaj więc śpi z tobą tej nocy za mandragory twego syna !» A gdy Jakub wracał wieczorem z pola , wyszła Lea naprzeciw niego i rzekła : « Do mnie przyjdź , bo nabyłam cię za mandragory mego syna ». I spał z nią owej nocy . Bóg zaś spełnił pragnienie Lei : poczęła i urodziła Jakubowi piątego syna . I mówiła : « Dał mi Bóg nagrodę za to , że oddałam moją niewolnicę mężowi ». Nazwała więc go Issachar . A gdy Lea znów poczęła i urodziła szóstego syna Jakubowi , rzekła : « Obdarował mnie Bóg wspaniałym darem , teraz będę już miała pierwszeństwo u mego męża , gdyż urodziłam mu sześciu synów !» Dała więc synowi imię Zabulon . Wreszcie urodziła i córkę , którą nazwała Dina . A Bóg zlitował się i nad Rachelą ; wysłuchał ją Bóg i otworzył jej łono . Gdy więc poczęła i urodziła syna , rzekła : « Zdjął Bóg ze mnie hańbę !» Dając mu zaś imię Józef , westchnęła : « Oby Pan dodał mi jeszcze drugiego syna !» Nowy układ Jakuba z Labanem Gdy Rachela urodziła Józefa , Jakub rzekł do Labana : « Zwolnij mnie , abym mógł wrócić do kraju , w którym mieszkałem . Pozwól mi zabrać moje żony i dzieci , za które ci służyłem , i odejdę . Wiesz dobrze , jak ci służyłem ». Laban mu odpowiedział : « Obyś mnie darzył życzliwością ! Odgadłem bowiem , że Pan błogosławił mi dzięki tobie ». Po czym dodał : « Ustal mi twoją zapłatę , a ja ci ją dam ». Jakub rzekł do niego : « Ty sam wiesz , jak ci służyłem i jaki jest twój dobytek dzięki mnie . Miałeś bowiem niewiele , zanim przyszedłem ; odkąd zaś tu jestem , pomnożył się on bardzo i Pan ci błogosławi . Jednak teraz muszę się zatroszczyć i o moją rodzinę ». A na to Laban : « Cóż więc mam ci dać ?» Jakub odpowiedział : « Nic mi nie dasz ! Uczyń mi tylko to , co ci powiem , a będę nadal pasł twe stada i będę się nimi opiekował . A więc : obejdę dzisiaj wszystkie twe stada i wybiorę z nich dla siebie wszystkie jagnięta cętkowane , pstre i czarne spośród owiec oraz koźlęta pstre i cętkowane spośród kóz . Niech one będą moją zapłatą . Po pewnym czasie będziesz mógł przekonać się o mojej uczciwości . Gdy bowiem przyjdziesz , aby obejrzeć to , co będzie mi się należało jako zapłata , kozy , które nie będą cętkowane i pstre , oraz owce , które nie będą czarne , możesz uważać za skradzione przez mnie ». Laban rzekł : « Dobrze , niechaj będzie tak , jak mówisz !» Ale jeszcze tego samego dnia Laban oddzielił wszystkie kozły cętkowane i pstre oraz wszystkie kozy cętkowane i pstre ; wszystkie , które miały cokolwiek sierści białej , oraz owce czarne , i dał je swym synom . Ponadto wyznaczył odległość , jaką trzeba było przejść w ciągu trzech dni pomiędzy sobą a Jakubem . A Jakub pasł pozostałe owce Labana . Jakub nazbierał sobie świeżych gałązek topoli , drzewa migdałowego i platanu i pozdzierał z nich korę w taki sposób , że ukazały się na nich białe prążki . Tak ostrugane patyki umocował przy korytach z wodą , czyli przy poidłach , aby je widziały trzody , które przychodziły pić wodę . Gdy bowiem zwierzęta przychodziły pić wodę , parzyły się . I tak parzyły się zwierzęta z trzód przed tymi patykami i wskutek tego dawały przychówek o sierści prążkowej , pstrej i cętkowanej . Jakub oddzielił więc owce białe i pędził je przodem przed pstrymi i czarnymi , jako stada Labana ; dla siebie zaś trzymał stada osobno , nie łącząc ich ze stadami Labana . A przy tym Jakub umieszczał owe ponacinane patyki na widocznym miejscu przy poidłach tylko wtedy , gdy miały się parzyć sztuki mocne ; gdy zaś owce były słabe , patyków nie kładł . W ten sposób sztuki słabe miały się dostać Labanowi , a mocne - Jakubowi . Tak to stał się Jakub człowiekiem bardzo zamożnym ; miał bowiem liczne trzody , a ponadto niewolnice , sługi , wielbłądy i osły .
Zgodnie z ówczesnym prawem mezopotamskim; por.
.
Według poglądów orientalnych owoce tej rośliny są środkiem sprzyjającym płodności.
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga