Symboliczne kupno pola Słowo , które Pan oznajmił Jeremiaszowi w dziesiątym roku [ panowania ] Sedecjasza , króla judzkiego , to jest w osiemnastym roku Nabuchodonozora . Wtedy właśnie wojsko króla babilońskiego oblegało Jerozolimę , a prorok Jeremiasz znajdował się jako więzień w wartowni pałacu króla judzkiego . Umieścił go tam pod strażą Sedecjasz , król judzki , zarzucając mu : « Dlaczego prorokowałeś tymi słowami : To mówi Pan : Oto wydam to miasto w ręce króla babilońskiego i zdobędzie je . Sedecjasz zaś , król judzki , nie ujdzie Chaldejczykom ; wydam go bowiem niezawodnie w ręce króla babilońskiego , tak że będzie z nim mówił twarzą w twarz i zobaczy go oko w oko . I uprowadzi Sedecjasza do Babilonu , by tam przebywał , dopóki go nie nawiedzę - wyrocznia Pana . Jeśli będziecie walczyli z Chaldejczykami , doznacie niepowodzenia ». Jeremiasz zaś powiedział : Pan skierował do mnie następujące słowo : « Oto Chanameel , syn Szalluma , twego stryja , idzie do ciebie , by ci powiedzieć : " Kup sobie moje pole w Anatot , ty bowiem posiadasz rodzinne prawo wykupu ". I przybył do mnie , do wartowni Chanameel , syn mojego stryja , zgodnie ze słowem Pańskim , i rzekł : " Kup , proszę , moje pole , które się znajduje w Anatot [ w ziemi Beniamina ], tobie bowiem przysługuje prawo dziedzictwa i wykupu . Kup je sobie !" Zrozumiałem wtedy , że było to polecenie Pańskie . Kupiłem więc pole od Chanameela , syna mojego stryja w Anatot , i zapłaciłem mu należność : siedemnaście syklów srebra . Spisałem więc kontrakt , zapieczętowałem , wziąłem świadków i odważyłem srebro na wadze . Następnie wziąłem kontrakt kupna , dokument zapieczętowany - według przepisów prawnych - oraz otwarty i dałem kontrakt kupna Baruchowi , synowi Neriasza , syna Machsejasza , w obecności Chanameela , syna mojego stryja , i w obecności świadków , podpisanych w kontrakcie kupna , i w obecności wszystkich mieszkańców Judy przebywających w wartowni . Poleciłem zaś Baruchowi w ich obecności , co następuje : To mówi Pan Zastępów , Bóg Izraela : " Weź te dokumenty , kontrakt kupna zapieczętowany i ten , który jest otwarty , i umieść je w glinianym naczyniu , by się zachowały przez długi czas . To bowiem mówi Pan Zastępów , Bóg Izraela : Będą jeszcze w tym kraju kupować domy , pola i winnice "» . Modlitwa Jeremiasza i odpowiedź Pana Modliłem się do Pana po oddaniu kontraktu kupna Baruchowi , synowi Neriasza , tymi słowami : « Ach , Panie Boże , oto stworzyłeś niebo i ziemię wielką swoją mocą i wyciągniętym ramieniem . Żadna rzecz nie jest niemożliwa dla Ciebie . Ty , co okazujesz łaskawość tysiącom , lecz karzesz grzechy ojców [ oddając zapłatę ] w zanadrze ich potomków , Boże mocny , którego imię jest Pan Zastępów ! Potężny jesteś w radzie i wielki w czynie . Oczy Twoje są otwarte na wszystkie czyny ludzkie , by oddać każdemu według jego postępowania i według owoców jego uczynków . Czyniłeś znaki i cuda w ziemi egipskiej , aż do dziś w Izraelu i wśród ludzi ; wyrobiłeś sobie imię , jakie posiadasz dziś . Wyprowadziłeś naród swój , Izraela , z ziemi egipskiej wśród znaków i cudów , potężną ręką , wyciągniętym ramieniem i wśród wielkiej trwogi . Dałeś im tę ziemię , którą przyrzekłeś uroczyście dać ich przodkom - ziemię opływającą w mleko i miód . Przyszli i wzięli ją w posiadanie , ale nie słuchali Twego głosu , nie postępowali zgodnie z Twym prawem , nie spełniali tego wszystkiego , co im nakazałeś . Dlatego sprowadziłeś na nich wszystkie te nieszczęścia . Oto wały oblężnicze podchodzą pod miasto , by je zdobyć . Miasto zaś będzie wydane w ręce Chaldejczyków , nacierających na nie , na skutek miecza , głodu i zarazy . Wypełniło się , co zapowiedziałeś : oto sam widzisz . Ty zaś , Panie Boże , powiedziałeś : " Kup sobie pole za pieniądze , zawołaj świadków !" Tymczasem miasto zostanie wydane w ręce Chaldejczyków ». Wtedy Pan skierował do Jeremiasza następujące słowo : « Oto Ja jestem Pan , Bóg wszelkiego ciała ; czy jest może dla Mnie coś niemożliwego ? Dlatego to mówi Pan : Oto wydam to miasto w ręce Chaldejczyków i w ręce Nabuchodonozora , króla babilońskiego , i zdobędzie je . Wkroczą do niego Chaldejczycy nacierający na to miasto , podłożą ogień pod to miasto i spalą je : domy , w których składano na dachach ofiary Baalowi oraz wylewano płyny na ofiarę innym bogom , by Mnie obrażać . Albowiem od swej młodości synowie Izraela i synowie Judy czynili jedynie zło wobec Mnie [ istotnie , synowie Izraela jedynie obrażali Mnie dziełami swych rąk - wyrocznia Pana ] . Tak , powodem gniewu i oburzenia było dla Mnie to miasto od dnia , gdy je zbudowano , aż do dziś , przeto muszę je usunąć sprzed mojego oblicza , na skutek całej nieprawości Izraela i Judy , jakiej się dopuszczali , by Mnie drażnić : oni , ich królowie , dostojnicy , kapłani i prorocy , tak mieszkańcy Judy , jak mieszkańcy Jerozolimy . Obrócili się do Mnie tyłem , a nie twarzą , i mimo że ich pouczałem niestrudzenie , nie chcieli usłuchać ani przyjąć upomnienia . Umieścili swe obrzydliwe bożki w domu , nad którym wzywano mojego Imienia , by go zbezcześcić . I zbudowali wyżyny Baala w dolinie Ben-Hinnom , by ofiarować swych synów i swoje córki ku czci Molocha . Nie poleciłem im tego ani Mi na myśl nie przyszło , by można czynić coś tak odrażającego i doprowadzać Judę do grzechu . Teraz więc to mówi Pan , Bóg Izraela , o tym mieście , o którym wy mówicie , że będzie wydane w ręce króla babilońskiego mieczem , głodem i zarazą . Oto zgromadzę ich ze wszystkich krajów , do których ich wypędziłem w przystępie gniewu i wielkiego oburzenia . Sprowadzę ich na to miejsce i pozwolę im mieszkać bezpiecznie . I będą moim narodem , Ja zaś będę ich Bogiem . Dam im jedno serce i jedną zasadę postępowania , by się Mnie zawsze bali dla swego dobra i swych potomków . Zawrę zaś z nimi przymierze wieczne , mocą którego nie zaprzestanę im wyświadczać dobra . Napełnię ich serca moją bojaźnią , by się już nie odwracali ode Mnie . Cieszyć się będę , wyświadczając im dobrodziejstwa , osadzę ich trwale w tej ziemi - z całego swego serca i z całej swej duszy . To bowiem mówi Pan : Jak sprowadziłem na ten naród to wielkie nieszczęście , tak sprowadzę na nich wszelkie dobrodziejstwo , jakie im przyrzekłem . Będą jeszcze nabywać pola w tej ziemi , o której mówicie : " Jest ona pustkowiem bez ludzi i zwierząt , poddana władzy Chaldejczyków ". Będą kupować pola za pieniądze , będą spisywać kontrakty , pieczętować , zwoływać świadków z ziemi Beniamina , w okolicach Jerozolimy , w miastach judzkich , w miastach górskich , w miastach nizinnych i w miastach południowych , bo odmienię ich los » - wyrocznia Pana .
Rok 588/587.
Raczej idzie o wielokrotne zapowiedzi tej treści niż o jedno konkretne proroctwo.
Widocznie znajdował się w mieście jako zbieg z pobliskiego Anatot. Jeremiasz, przebywając pod strażą, mógł przyjmować u siebie inne osoby.
Kontrakt sporządzano w dwóch wykonaniach, pierwsze zwijano i pieczętowano, drugie służyło za dowód kupna. Zapieczętowany dokument otwierano jedynie w razie sporu sądowego.
Sekretarz i przyjaciel Jeremiasza.
Akt kupna ziemi w oblężonym mieście był symboliczny i miał podkreślić zapowiedź wznowienia życia po okresie kary.
W przeciwieństwie do
, mówiąc o przyszłości, tu klasyczną zasadę odpłaty zbiorowej z
.
Por. przypis do
Okres poprzedzający upadek Jerozolimy.
Prawdopodobnie glosa.
Manassesa (zob. przypis do
).
Por.
;
LXX: "ty mówisz".
Zob.
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga