WIZJE DANIELA Wizja czterech bestii W pierwszym roku [ panowania ] króla babilońskiego Baltazara miał Daniel sen i zaniepokoiły go widziadła jego głowy na jego łożu . Następnie spisał on sen o następującej treści Daniel więc powiedział : « Ujrzałem swoją wizję w nocy . Oto cztery wichry nieba wzburzyły wielkie morze . Cztery ogromne bestie wyszły z morza , a jedna różniła się od drugiej . Pierwsza podobna była do lwa i miała skrzydła orle . Patrzałem , a oto wyrwano jej skrzydła , ją zaś samą uniesiono w górę i postawiono jak człowieka na dwu nogach , dając jej ludzkie serce . A oto druga bestia , zupełnie inna , podobna do niedźwiedzia , z jednej strony podparta , a trzy żebra miała w paszczy między zębami . Mówiono do niej : " Podnieś się ! Pożeraj wiele mięsa !" Potem patrzałem , a oto inna [ bestia ] podobna do pantery , mająca na swym grzbiecie cztery ptasie skrzydła . Bestia ta miała cztery głowy ; jej to powierzono władzę . Następnie patrzałem i ujrzałem w nocnych widzeniach : a oto czwarta bestia , okropna i przerażająca , o nadzwyczajnej sile . Miała wielkie zęby z żelaza [ i miedziane pazury ] ; pożerała i kruszyła , depcąc nogami to , co pozostawało . Różniła się od wszystkich poprzednich bestii i miała dziesięć rogów . Gdy przypatrywałem się rogom , oto inny mały róg wyrósł między nimi i trzy spośród pierwszych rogów zostały przed nim wyrwane . Miał on oczy podobne do ludzkich oczu i usta , które mówiły wielkie rzeczy . Wizja Syna Człowieczego Patrzałem , aż postawiono trony , a Przedwieczny zajął miejsce . Szata Jego była biała jak śnieg , a włosy Jego głowy jakby z czystej wełny . Tron Jego był z ognistych płomieni , jego koła - płonący ogień . Strumień ognia się rozlewał i wypływał od Niego . Tysiąc tysięcy służyło Mu , a dziesięć tysięcy po dziesięć tysięcy stało przed Nim . Sąd zasiadł i otwarto księgi . Z powodu gwaru wielkich słów , jakie wypowiadał róg , patrzałem , aż zabito bestię ; ciało jej uległo zniszczeniu i wydano je na spalenie . Także innym bestiom odebrano władzę , ale ustalono okres trwania ich życia co do czasu i godziny . Patrzałem w nocnych widzeniach : a oto na obłokach nieba przybywa jakby Syn Człowieczy . Podchodzi do Przedwiecznego i wprowadzają Go przed Niego . Powierzono Mu panowanie , chwałę i władzę królewską , a służyły Mu wszystkie narody , ludy i języki . Panowanie Jego jest wiecznym panowaniem , które nie przeminie , a Jego królestwo nie ulegnie zagładzie . Cztery królestwa Ja , Daniel , popadłem z tego powodu w niepokój ducha , a widzenia mojej głowy przeraziły mnie . Zbliżyłem się do jednego ze stojących i zapytałem o właściwe znaczenie tego wszystkiego . On zaś odpowiedział i wyjaśnił znaczenie rzeczy . " Te wielkie bestie w liczbie czterech - to czterech królów , którzy powstaną z ziemi . Królestwo jednak otrzymają święci Najwyższego , i będą posiadać królestwo na zawsze i na wieki wieków ". Potem chciałem się upewnić co do czwartej bestii , odmiennej od pozostałych i nader strasznej , która miała zęby z żelaza i miedziane pazury , a pożerała , kruszyła i deptała nogami resztę ; oraz co do dziesięciu rogów na jej głowie , i co do innego , przed którym , gdy wyrósł , upadły trzy tamte . Róg ten miał oczy i usta , wypowiadające wielkie rzeczy , i wydawał się większy od swoich towarzyszy . Patrzałem i róg ten rozpoczął wojnę ze świętymi , i zwyciężał ich , aż przybył Przedwieczny i sąd zasiadł , a władzę dano świętym Najwyższego , i aż nadszedł czas , by święci otrzymali królestwo . Powiedział tak : " Czwarta bestia - to czwarte królestwo , które będzie na ziemi , różne od wszystkich królestw ; pochłonie ono całą ziemię , podepce ją i zetrze . Dziesięć zaś rogów - z tego królestwa powstanie dziesięciu królów , po nich zaś inny powstanie , odmienny od poprzednich , i obali trzech królów . Będzie wypowiadał słowa przeciw Najwyższemu i wytracał świętych Najwyższego , będzie zamierzał zmienić czasy i Prawo , a [ święci ] będą wydani w jego ręce aż do czasu , czasów i połowy czasu . Wtedy odbędzie się sąd i odbiorą mu władzę , by go zniszczyć i zniweczyć doszczętnie . A panowanie i władzę , i wielkość królestw pod całym niebem otrzyma lud święty Najwyższego . Królestwo Jego będzie wiecznym królestwem ; będą Mu służyły wszystkie moce i będą Mu uległe ". Dotąd opis zdarzenia . Moje myśli przeraziły bardzo mnie , Daniela ; zmieniłem się na twarzy , lecz zachowałem wydarzenie w sercu .
Dalszy apokaliptyczny obraz, opisujący dzieje świata zmierzające ku królestwu mesjańskiemu jako ku wypełnieniu. Zwierzęta o motywach fantastycznych są ulubionym motywem w kanonicznych i apokryficznych pismach tego rodzaju - por.
; 4 [-]
]; 12n [-]
]. Tutaj symbolizują one kolejne fazy pogańskich królestw wrogich Bogu i Jego ludowi.
Dod. na podst. w. 19 i tekstu w komentarzu Hipolita; aram.: "bardzo wielkie".
"Przedwieczny" - dosł.: "prastarych dni", uosabia tu (podobnie jak w apokryficznej Księdze Henocha etiopskiego), wieczność i niezmienność Boga. Zasiada On na tronie z ognia, który towarzyszył w ST często objawieniu się Boga, czyli teofanii.
Poglądowe przedstawienie wyroków Bożych i Jego planów - por.
.
Tekst aram. umieszcza przed tymi słowami "patrzałem", prawdopodobnie późniejszy dodatek.
Aramejski wyraz bar enasz zasadniczo oznacza "syna człowieczego", czyli człowieka. W słownictwie apokaliptycznym jednak odnosi się bądź to do narodu izraelskiego jako posiadacza zbawczych obietnic Bożych, bądź też do jednostki, która dokona zbawienia - do Mesjasza. Ten ostatni sens wykazują nie tylko przedchrześcijańskie apokryfy (szczególnie Henoch etiop.), ale przede wszystkim NT - zob. Wstęp. Zapewne chodzi tu o postać Mesjasza-Króla jako przedstawiciela ludu Bożego.
"Zasiadł, a władzę" - dodano na podstawie w. 14 i 26n do niekompletnego tekstu aram.
"Czasy" - tj. tradycyjne religijne święta izraelskie; "czasu... połowy czasów" - tajemnicze określenie trwania panowania nieprawości, bardzo częste w apokaliptyce, por.
;
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga