Księga Psalmów
PSALM 9 Ps 9 Hymn o charakterze dziękczynnym i częściowo błagalnym stanowi z następnym Ps 10 jedną całość; LXX, VL i Wlg połączyły je w jedną pieśń, skąd powstaje różnica w numeracji psalmów. Czynnikiem łączącym w tym psalmie jest alfabetyzm, polegający na rozpoczynaniu każdego drugiego (lub trzeciego) wiersza od kolejnej spółgłoski hebrajskiej.
Dziękczynienie
1 Kierownikowi chóru. Na modłę pieśni «Mut labben» 9,1 Zapewne chodzi o początek jakiejś znanej pieśni (dosł.: „Umrzyj za syna”) lub sposób wykonania. Niektóre psalmy podają wskazówki co do melodii, wg której należało je śpiewać: 22[21],1; 45[44],1; 53[52],1; 56[55],1; 57– 60[56 –59],1; 69[68],1; 75[74],1. Mimo podania pierwszych słów pieśni melodie te nie są znane.. Psalm. Dawidowy.
Alef
2 Chwalić Cię będę, Panie, całym sercem moim,
opowiem wszystkie cudowne Twe dzieła.
3 Cieszyć się będę i radować Tobą,
psalm będę śpiewać na cześć Twego imienia, o Najwyższy.
Bet
4 Bo wrogowie moi się cofają,
padają, giną sprzed Twego oblicza.
5 Boś Ty przeprowadził mój sąd i wyrok,
zasiadając na tronie – Sędzio sprawiedliwy.
Gimel
6 Zgromiłeś pogan, zgubiłeś występnych,
imię ich na wieczne czasy wymazałeś.
7 Upadli wrogowie – w wieczystą ruinę,
miasta poburzyłeś – przepadła o nich pamięć 9 ,7 Stolice wielkich imperiów starożytnego Wschodu legły kolejno w gruzach, z których już ich nie odbudowano (Niniwa – 612 przed Chr., Babilon – 539 przed Chr., całe państwo perskie – 333 przed Chr.; Jr 49 ,13 mówi także o definitywnym zburzeniu stolicy Edomu, Bosry)..
He
8 9 ,8n Inne obrazy sądu Bożego: por. 7 ,9 ; 96 [95 ],10 -13 ; 98 [97 ],9 . A Pan zasiada na wieki,
swój tron ustawia, by sądzić.
9 Sam będzie sądził świat sprawiedliwie,
wyda narodom bezstronny wyrok.
Waw
10 Niech Pan będzie ucieczką dla uciśnionego,
ucieczką w czasach utrapienia.
11 Ufają Tobie znający Twe imię,
bo nie opuszczasz, Panie, tych, co Cię szukają.
Zain
12 Psalm śpiewajcie Panu, co mieszka na Syjonie,
pośród narodów głoście Jego dzieła,
13 bo mściciel krwi 9 ,13 Por. Iz 26 ,21 ; Ez 7 ,23 ; 11 ,6 -10 ; 16 ,20n . pamięta o ubogich,
pamięta, a nie zapomina ich wołania.
Chet
14 Zmiłuj się nade mną, Panie, spójrz, jak mnie poniżają ci, <którzy mnie nienawidzą> 9 ,14 „Nienawidzą” – tekst skażony, tłum. przybliżone; „bramy śmierci” – oznaczają zakres jej władania; por. 107 [106 ],18 ; Hi 38 ,10 ; Iz 38 ,10 ; Mt 16 ,18 ..
Ty, co mnie wyprowadzasz z bram śmierci,
15 bym głosił całą Twą chwałę w bramach Córy Syjońskiej
i weselił się Twoją pomocą.
Tet
16 Poganie wpadli w jamę, którą wykopali 9 ,16 Por. Ps 7 ,16 .;
noga ich uwięzła w sidle przez nich zastawionym.
17 Pan się objawił, sąd przeprowadził,
w dzieła rąk swoich uwikła się występny.
Higgajon 9 ,17 Kultowo-techniczne określenie, zamykające (podobnie jak Sela) część psalmu, o bliżej nie znanym znaczeniu, różnie tłum.. Sela
Jod
18 Niechaj występni odejdą precz do Szeolu,
wszystkie narody, co zapomniały o Bogu.
Kaf
19 Bo ubogi nie pójdzie w zapomnienie na stałe,
ufność nieszczęśliwych nigdy ich nie zawiedzie.
20 Powstań, o Panie, by człowiek nie triumfował;
osądź narody przed Twoim obliczem.
21 Przejmij ich, Panie, bojaźnią;
niech wiedzą poganie, że są tylko ludźmi 9 ,21 Powszechny sąd ma dowieść, że jedynym i absolutnym władcą świata jest Bóg; nastąpi to wbrew mniemaniu pogan nie liczących się z Panem; por. Ap 19 ,1n .. Sela














