Księga Przysłów
Moc wychowania
Gdy język przewrotny ma przewagę
1 Samolub idzie za wygodą 18 ,1 Wiersz różnie tłum. już w przekł. staroż.
i z każdą radą wojuje.
2 Nierozumny nie ma upodobania w rozwadze,
tylko w ujawnieniu swej myśli.
3 W ślad za bezbożnym idzie pogarda,
nikczemności towarzyszy niesława.
4 Słowa ust ludzkich są głęboką wodą,
rwącym potokiem jest źródło mądrości.
5 Niedobrze jest popierać winnego,
krzywdząc niewinnego w sądzie 18 ,5 Częste przestępstwo, piętnowane w Prawie (Kpł 19 ,15 ; Pwt 1 ,17 ; 16 ,19 ) i przez proroków (Iz 1 ,23 ; Am 5 ,12 )..
6 Wargi niemądrego prowadzą do kłótni,
jego usta wołają o razy.
7 Usta nierozumnego są jego zgubą,
a wargi – pułapką na jego życie.
8 Słowa krętacza są smacznym kąskiem,
zapadają do głębin wnętrza.
9 I ten, co w pracy jest opieszały,
staje się bratem niszczyciela.
Umocnienie i rzeczywista siła
10 Potężną wieżą jest imięs Pana,
bezpiecznie się chroni tam prawy.
11 Majątek bogacza jest miastem warownym,
niezdobytym murem – w jego mniemaniu.
12 Przed upadkiem serce ludzkie się wynosi,
lecz pokora 18 ,12 Dosł.: „uniżenie”. poprzedza szacunek.
13 Kto odpowiada, zanim wysłucha,
dla takiego głupota i hańba.
14 Duch ludzki przetrzyma chorobę,
lecz kto podźwignie złamanego ducha?
15 Serce rozumne zdobywa wiedzę,
a ucho mądrych poszukuje wiedzy.
16 Dar człowieka poszerza przestrzeń
i toruje drogę do możnych 18 ,16 Por. 17 ,8 ..
17 Pierwszy zdaje się mieć rację,
lecz przyszedł przeciwnik i zdemaskował go.
18 Losem załatwia się spory 18 ,17 W procesie zwykle pierwszy przemawiał oskarżyciel, ale strona przeciwna mogła go zdemaskować (25 ,8 ). Dochodzenie prawdy było nakazane (Pwt 13 ,15 ; 19 ,16 -19 ).
i rozdziela możnych przeciwników 18 ,18 Gdy proces nie rozstrzygał sporu, pozostawały święte losy, przez które przemawiał sam Bóg (16 ,33 )..
19 Obrażony brat przewyższa moc grodu,
spory są silne jak zawory twierdzy.
Zysk z godnych zaufania układów
20 Owocem ust nasyci się wnętrze,
pożywi się plonami ust swoich.
21 Życie i śmierć są w mocy języka,
którzy się w nim lubują, spożyją jego owoc 18 ,21 Od sposobu użycia języka zależą dobre (15 ,4 ) lub złe skutki dla mówiącego (13 ,3 ; 21 ,23 ; Jk 3 ,5 )..
22 Kto znalazł żonę, dobro znalazł
i uzyskał upodobanie u Pana.
23 Płaczliwie prosi ubogi,
lecz bogacz twardo odpowiada.
24 Ktoś ma bliskich, a popadnie w ruinę,
lecz jest przyjaciel, co przylgnie nad brata 18 ,24 W nieszczęściu można liczyć tylko na prawdziwego przyjaciela..