Księga Jeremiasza
Zbutwiały pas 13,1-11 Wizja prorocka o znaczeniu symbolicznym, wyjaśnionym w ww. 9-11. Eufrat oznacza wpływy pogańskie, którym uległ Izrael.
13
1 Tak powiedział mi Pan: «Idź i kup sobie lniany pas i włóż go sobie na biodra, ale nie kładź go do wody!» 2 I kupiłem pas zgodnie z rozkazem Pańskim, i włożyłem go sobie na biodra. 3 Po raz drugi otrzymałem polecenie Pańskie: 4 «Weź pas, który kupiłeś, a który nosisz na biodrach, wstań i idź nad Eufrat, i schowaj go tam w rozpadlinie skały!» 5 Poszedłem i ukryłem go nad Eufratem, jak mi rozkazał Pan. 6 Po upływie wielu dni rzekł do mnie Pan: «Wstań i idź nad Eufrat, i zabierz stamtąd pas, który ci kazałem ukryć». 7 I poszedłem nad Eufrat, odszukałem i wyciągnąłem pas z miejsca, w którym go ukryłem, a oto pas zbutwiał i nie nadawał się do niczego. 8 I skierował Pan do mnie następujące słowo: 9 «Tak mówi Pan: Tak oto zniszczę pychę Judy i bezgraniczną pychę Jerozolimy. 10 Przewrotny ten naród odmawia posłuszeństwa moim słowom, postępując według swego zatwardziałego serca; ugania się za cudzymi bogami, by im służyć i oddawać cześć – niech więc się stanie jak ten pas, który nie nadaje się do niczego. 11 Albowiem jak przylega pas do bioder mężczyzny 13 ,11 Inni tłum.: „każdego”., tak przygarnąłem do siebie cały dom Izraela i cały dom Judy – wyrocznias Pana – by były moim narodem, moją sławą, moim zaszczytem i moją dumą. Ale oni Mnie nie słuchali.
Rozbite naczynie
12 Powiesz im: Tak mówi Pan, Bóg Izraela: Każdy dzban można napełnić winem 13 ,12 Powiedzenie przysłowiowe, podkreślające lekkomyślność i zaślepienie mieszkańców Jerozolimy, szczególnie zaś przywódców.. A jeśli ci odpowiedzą: Czyż nie wiemy, że każdy dzban można napełnić winem? 13 powiesz im: Tak mówi Pan: Oto napełnię pijaństwem 13 ,13 To obraz zaślepienia przywódców narodu. wszystkich mieszkańców tego kraju, królów zasiadających na tronie Dawida, kapłanów, proroków oraz wszystkich mieszkańców Jerozolimy 14 i porozbijam ich jednych o drugich 13 ,14 Być może aluzja do skłócenia wewnętrznego Judy w latach poprzedzających upadek państwa., ojców wraz z synami – wyrocznia Pana – bezwzględnie, bez litości i bez miłosierdzia wytracę ich».
Odrzucić pychę
15 Słuchajcie i bądźcie uważni,
nie unoście się pychą,
bo Pan przemówił.
16 Oddajcie chwałę Panu, Bogu waszemu,
zanim ciemności nastaną
i zanim potkną się wasze nogi
na spowitych mrokiem górach.
Wyczekujecie światła,
lecz On je zamieni w ciemności 13 ,16 Przeciwieństwo: światło – ciemność, częste w symbolice religijnej ST, oznacza tu z jednej strony ratunek i pomyślność, z drugiej zaś gniew Boży i karę.,
rozciągnie mroki.
17 Jeżeli zaś tego nie posłuchacie,
będę potajemnie płakał
nad waszą pychą.
Będę płakał nieustannie
i zamienią się w potoki łez moje oczy,
bo trzoda Pańska 13 ,17 Naród judzki. idzie w niewolę.
18 «Powiedz do króla i królowej:
Usiądźcie zupełnie nisko,
albowiem spadła z waszych głów
korona chwały.
19 Miasta Negebus zamknięto 13 ,18 Jechoniasz (Jojakin, Koniasz) został uprowadzony z matką do Babilonu po trzymiesięcznym zaledwie panowaniu; por. 2 Krl 24 ,8 -12 .15 .
i nie ma nikogo, kto by je otworzył.
Cały Juda poszedł na wygnanie,
na wygnanie poszedł w całości.
20 Podnieś oczy i patrz
na przybywających z północy!
Gdzie jest trzoda powierzona tobie,
twoje wspaniałe owce?
21 Co powiesz, gdy cię odwiedzą
ci, których przywiązałeś do siebie
jako najbliższych przyjaciół? 13 ,21 Krytyka lekkomyślnych przymierzy politycznych. Byli sprzymierzeńcy staną się najeźdźcami.
Czy nie ogarną cię boleści
jak rodzącą kobietę?
22 A jeżeli pomyślisz sobie:
Dlaczego mnie to spotkało?
Z powodu licznych twoich grzechów
zostały odkryte poły twej szaty 13 ,22 .26 Eufemizm na oznaczenie zhańbienia kobiety, szczególnej kary Bożej; por. Iz 47 ,2n ; Am 7 ,17 ; Oz 2 ,5 ; Na 3 ,5 .,
obnażone twe pięty.
23 Czy Etiopczyk może zmienić swoją skórę,
a lampart swoje pręgi?
Tak samo czy możecie czynić dobrze,
wy, którzy się nauczyliście postępować przewrotnie?
24 Rozproszę was więc jak plewy
roznoszone podmuchem wiatru pustynnego.
25 Taki jest twój los,
zapłata ode Mnie za twój bunt
– wyrocznia Pana –
za to, że o Mnie zapomniałaś,
a zaufałaś Kłamstwu 13 ,25 Por. przyp. do 11 ,13 ..
26 Ja również odchylę poły twej szaty aż do twej twarzy,
tak że widoczna będzie twoja hańba.
27 Ach, twoje cudzołóstwa i twoje rżenie,
twoja haniebna rozwiązłość!
Na wyżynachs i na polach
widziałem twoje obrzydliwości.
Biada tobie, Jerozolimo,
iż nie poddajesz się oczyszczeniu!
Dokądże jeszcze?»















