Czytaj Biblię

Księga Izajasza
Rozdział 8

Zmień rozdział
Wyszukaj

Podwójny znak klęski dla kraju

1 Pan powiedział do mnie: «Weź sobie wielką tabliczkę i napisz na niej zwykłymi literami: Maher-Szalal-Chasz-Baz 8 ,1  Napis i imię symboliczne, dane drugiemu synowi Izajasza (w. 3 ), znaczy: „Rychły-Łup-Bliska-Zdobycz”.. 2 Następnie znalazłem sobie 8 ,2  „Znalazłem sobie” – LXX i przekł. staroż.: „znajdź mi”; „Jeberekiasza” – ludzie wpływowi (por. 2  Krl 10 ,10 n.15 n) zaświadczą o nadaniu symbolicznego imienia. świadków godnych zaufania: kapłana Uriasza i Zachariasza, syna Jeberekiasza!» 3 Zbliżyłem się też do prorokini 8 ,3  Żona proroka Izajasza.. Ona poczęła i porodziła syna. I rzekł mi Pan: «Nazwij go imieniem Maher-Szalal-Chasz-Baz, 4 bo zanim chłopiec nauczy się wymawiać „tata” i „mama”, zaniosą bogactwa Damaszku i łupy z Samarii przed króla asyryjskiego».

Nagana za brak ufności Judy do Boga

5 Ponownie Pan przemówił do mnie tymi słowami:

6 «Ponieważ lud ten wzgardził wodą Siloe 8 ,6  Jedyne źródło w Jerozolimie, znak Boskiej opieki, której trzeba całkowicie zawierzyć.,

co płynie łagodnie,

a drży przed Resinem i przed synem Remaliasza,

7 8,7n Obraz inwazji asyryjskiej. dlatego: oto Pan sprawia, że wzbierają przeciw niemu

wody Rzekis gwałtowne i obfite –

<król asyryjski i cała jego chwała> –

i wtargną do wszystkich jej łożysk,

i przekroczą wszystkie jej strome brzegi;

8 i wedrą się do Judy, zatopią i przeleją się,

aż sięgną po szyję.

Jej skrzydła będą rozpostarte

na całą szerokość twej ziemi, o Emmanuelu!

Biada najeźdźcom

9 Dowiedzcie się, ludy, będziecie zgniecione!

Wszystkie krańce ziemi, słuchajcie:

Przypaszcie broń, będziecie zgniecione!

Przypaszcie broń, będziecie zgniecione!

10 Opracujcie plan, a będzie udaremniony.

Wydajcie rozkaz, a nie nabierze mocy,

albowiem z nami Bóg 8 ,10  Możliwy przekład: „przez wzgląd na Emmanuela”.».

Plany Boże

11 Zaiste, tak powiedział Pan do mnie,

gdy Jego ręka mocno mnie ujęła,

i przestrzegł mnie

przed pójściem drogą tego ludu, mówiąc:

12 «Nie nazywajcie spiskiem wszystkiego,

co ten lud nazywa spiskiem,

i nie lękajcie się tego, czego on się lęka,

ani się nie bójcie!

13 Pan Zastępóws – Jego za Świętegos miejcie;

On jest Tym, którego się lękać macie

i który was winien bojaźnią przejmować.

14 On będzie kamieniem obrazy 8 ,14  Tekst popr.; hebr.: „świątynią i kamieniem”. i skałą potknięcia się

dla obu domów Izraela;

pułapką i sidłem

dla mieszkańców Jeruzalem.

15 Wielu z nich się potknie, upadnie i rozbije,

będą usidleni i w niewolę wzięci».

Oświadczenie Izajasza dane uczniom

16 Zamykam świadectwo i pieczętuję pouczenie 8 ,16  Prorok wiąże sznurem i pieczętuje zwój papirusowy zawierający proroctwa i upomnienia dla narodu.

wśród moich uczniów.

17 Oczekuję Pana, który ukrywa swe oblicze

przed domem Jakuba, i w Nim pokładam nadzieję.

18 Oto ja i dzieci moje, które dał mi Pan,

stanowimy wieszcze znaki 8 ,18  Por. 1 ,26 n; 7 ,3 ; 8 ,3 n. w Izraelu

od Pana Zastępów, co na górze Syjons przebywa.

19 Gdy zaś wam powiedzą: «Radźcie się wywołujących duchy i wróżbitów, którzy szepcą i mruczą [zaklęcia]. Czyż lud nie powinien radzić się swoich bogów? Czy nie powinien pytać umarłych o los żywych? 8 ,19  Prorok ironizuje na temat postępowania tych, którzy wolą pytać o radę raczej wywołujących duchy niż jego.» – 20 «Do objawienia i do świadectwa!» Jeśli nie będą mówić zgodnie z tym słowem, to nie ma dla nich jutrzenki 8 ,20  Prorok odsyła do swych wcześniejszych pouczeń pozwalających zrozumieć sens wydarzeń; tekst różnie tłum..

Pochód ludu w ciemnościach

21 A będzie się on 8 ,21  Podmiotem domyślnym jest człowiek wypędzony ze swego domu przez wojnę. błąkał w kraju, uciśniony i wygłodzony;

a kiedy zazna głodu i wpadnie we wściekłość,

zacznie przeklinać swego króla i swego Boga;

podniesie oczy w górę,

22 potem popatrzy na ziemię:

a oto tylko utrapienie i ciemności,

i przygniatająca noc!

Ale mrok będzie rozpędzony.

23 Nie [zawsze] bowiem będą ciemności

w kraju, który cierpi ucisk 8 ,23  „Ucisk” – inni tłum.: „Bo nie będzie ciemności tam, gdzie był ucisk” albo poprawiają na zdanie pytające: „Bo czyż nie ma ciemności tam, gdzie jest utrapienie?” Urywek ten zawiera ważne proroctwo mesjańskie o przyjściu i tytułach Mesjasza, napisane wnet po inwazji Tiglat-Pilesera III na królestwo izraelskie, w 732  r. przed Chr. We wstępie aluzja do tejże inwazji i deportacji mieszkańców Galilei na wygnanie. „Dzień Jahwe” przyniesie wygnańcom uwolnienie z niewoli i pokojową władzę królewskiego potomka, Emmanuela (por. 7 ,14 ). Z przyjściem Chrystusa do Galilei spełniło się to proroctwo, które zresztą (8 ,23 b –9 ,1 ) jest zacytowane w Mt 4 ,15 n; „krainę pogańską” – Galileę, tak nazwaną, ponieważ ludność izraelska zmieszana tam była z poganami..

Objawienie się Zbawcy, Księcia Pokoju

W dawniejszych czasach upokorzył [Pan]

krainę Zabulona i krainę Neftalego,

za to w przyszłości chwałą okryje drogę do morza,

wiodącą przez Jordan, krainę pogańską.

Polecamy naszą księgarnię katolicką dobroci.pl