Księga Izajasza
Podwójny znak klęski dla kraju
1 Pan powiedział do mnie: «Weź sobie wielką tabliczkę i napisz na niej zwykłymi literami: Maher-Szalal-Chasz-Baz 8 ,1 Napis i imię symboliczne, dane drugiemu synowi Izajasza (w. 3 ), znaczy: „Rychły-Łup-Bliska-Zdobycz”.. 2 Następnie znalazłem sobie 8 ,2 „Znalazłem sobie” – LXX i przekł. staroż.: „znajdź mi”; „Jeberekiasza” – ludzie wpływowi (por. 2 Krl 10 ,10 n.15 n) zaświadczą o nadaniu symbolicznego imienia. świadków godnych zaufania: kapłana Uriasza i Zachariasza, syna Jeberekiasza!» 3 Zbliżyłem się też do prorokini 8 ,3 Żona proroka Izajasza.. Ona poczęła i porodziła syna. I rzekł mi Pan: «Nazwij go imieniem Maher-Szalal-Chasz-Baz, 4 bo zanim chłopiec nauczy się wymawiać „tata” i „mama”, zaniosą bogactwa Damaszku i łupy z Samarii przed króla asyryjskiego».
Nagana za brak ufności Judy do Boga
5 Ponownie Pan przemówił do mnie tymi słowami:
6 «Ponieważ lud ten wzgardził wodą Siloe 8 ,6 Jedyne źródło w Jerozolimie, znak Boskiej opieki, której trzeba całkowicie zawierzyć.,
co płynie łagodnie,
a drży przed Resinem i przed synem Remaliasza,
7 8,7n Obraz inwazji asyryjskiej. dlatego: oto Pan sprawia, że wzbierają przeciw niemu
wody Rzekis gwałtowne i obfite –
<król asyryjski i cała jego chwała> –
i wtargną do wszystkich jej łożysk,
i przekroczą wszystkie jej strome brzegi;
8 i wedrą się do Judy, zatopią i przeleją się,
aż sięgną po szyję.
Jej skrzydła będą rozpostarte
na całą szerokość twej ziemi, o Emmanuelu!
Biada najeźdźcom
9 Dowiedzcie się, ludy, będziecie zgniecione!
Wszystkie krańce ziemi, słuchajcie:
Przypaszcie broń, będziecie zgniecione!
Przypaszcie broń, będziecie zgniecione!
10 Opracujcie plan, a będzie udaremniony.
Wydajcie rozkaz, a nie nabierze mocy,
albowiem z nami Bóg 8 ,10 Możliwy przekład: „przez wzgląd na Emmanuela”.».
Plany Boże
11 Zaiste, tak powiedział Pan do mnie,
gdy Jego ręka mocno mnie ujęła,
i przestrzegł mnie
przed pójściem drogą tego ludu, mówiąc:
12 «Nie nazywajcie spiskiem wszystkiego,
co ten lud nazywa spiskiem,
i nie lękajcie się tego, czego on się lęka,
ani się nie bójcie!
13 Pan Zastępóws – Jego za Świętegos miejcie;
On jest Tym, którego się lękać macie
i który was winien bojaźnią przejmować.
14 On będzie kamieniem obrazy 8 ,14 Tekst popr.; hebr.: „świątynią i kamieniem”. i skałą potknięcia się
dla obu domów Izraela;
pułapką i sidłem
dla mieszkańców Jeruzalem.
15 Wielu z nich się potknie, upadnie i rozbije,
będą usidleni i w niewolę wzięci».
Oświadczenie Izajasza dane uczniom
16 Zamykam świadectwo i pieczętuję pouczenie 8 ,16 Prorok wiąże sznurem i pieczętuje zwój papirusowy zawierający proroctwa i upomnienia dla narodu.
wśród moich uczniów.
17 Oczekuję Pana, który ukrywa swe oblicze
przed domem Jakuba, i w Nim pokładam nadzieję.
18 Oto ja i dzieci moje, które dał mi Pan,
stanowimy wieszcze znaki 8 ,18 Por. 1 ,26 n; 7 ,3 ; 8 ,3 n. w Izraelu
od Pana Zastępów, co na górze Syjons przebywa.
19 Gdy zaś wam powiedzą: «Radźcie się wywołujących duchy i wróżbitów, którzy szepcą i mruczą [zaklęcia]. Czyż lud nie powinien radzić się swoich bogów? Czy nie powinien pytać umarłych o los żywych? 8 ,19 Prorok ironizuje na temat postępowania tych, którzy wolą pytać o radę raczej wywołujących duchy niż jego.» – 20 «Do objawienia i do świadectwa!» Jeśli nie będą mówić zgodnie z tym słowem, to nie ma dla nich jutrzenki 8 ,20 Prorok odsyła do swych wcześniejszych pouczeń pozwalających zrozumieć sens wydarzeń; tekst różnie tłum..
Pochód ludu w ciemnościach
21 A będzie się on 8 ,21 Podmiotem domyślnym jest człowiek wypędzony ze swego domu przez wojnę. błąkał w kraju, uciśniony i wygłodzony;
a kiedy zazna głodu i wpadnie we wściekłość,
zacznie przeklinać swego króla i swego Boga;
podniesie oczy w górę,
22 potem popatrzy na ziemię:
a oto tylko utrapienie i ciemności,
i przygniatająca noc!
Ale mrok będzie rozpędzony.
23 Nie [zawsze] bowiem będą ciemności
w kraju, który cierpi ucisk 8 ,23 „Ucisk” – inni tłum.: „Bo nie będzie ciemności tam, gdzie był ucisk” albo poprawiają na zdanie pytające: „Bo czyż nie ma ciemności tam, gdzie jest utrapienie?” Urywek ten zawiera ważne proroctwo mesjańskie o przyjściu i tytułach Mesjasza, napisane wnet po inwazji Tiglat-Pilesera III na królestwo izraelskie, w 732 r. przed Chr. We wstępie aluzja do tejże inwazji i deportacji mieszkańców Galilei na wygnanie. „Dzień Jahwe” przyniesie wygnańcom uwolnienie z niewoli i pokojową władzę królewskiego potomka, Emmanuela (por. 7 ,14 ). Z przyjściem Chrystusa do Galilei spełniło się to proroctwo, które zresztą (8 ,23 b –9 ,1 ) jest zacytowane w Mt 4 ,15 n; „krainę pogańską” – Galileę, tak nazwaną, ponieważ ludność izraelska zmieszana tam była z poganami..
Objawienie się Zbawcy, Księcia Pokoju
W dawniejszych czasach upokorzył [Pan]
krainę Zabulona i krainę Neftalego,
za to w przyszłości chwałą okryje drogę do morza,
wiodącą przez Jordan, krainę pogańską.