Księga Izajasza
KSIĘGA TRIUMFU
Przyjęcie pogan przez Pana 56,1-8 Zdaniem wielu nowszych autorów ta część księgi (Iz rozdz. 56 – 66) zawiera różne natchnione utwory poetyckie, pochodzące, jak się zdaje, z różnych czasów. Niektórzy zaczynają część trzecią dopiero od Iz 56,9.
1 Tak mówi Pan:
«Zachowujcie prawo i przestrzegajcie sprawiedliwości,
bo moje zbawienie już wnet nadejdzie
i moja sprawiedliwość ma się objawić.
2 Błogosławiony człowiek, który tak czyni,
i syn człowieczy, który się stosuje do tego,
czuwając, by nie pogwałcić szabatus,
i pilnując swej ręki, by się nie dopuściła żadnego zła.
3 56 ,3 -8 Po powrocie z niewoli babilońskiej nawróceni poganie, czyli prozelici, już mogą wejść do społeczności wiernych Izraelitów i uczestniczyć w ich kulcie; por. Wj 12 ,48 n; Pwt 23 ,2 -5 ; Mdr 3 ,14 n. Niech cudzoziemiec, który się przyłączył do Pana, nie mówi tak: Z pewnością Pan wykluczy mnie ze swego ludu. Rzezaniec także niechaj nie mówi: Oto ja jestem uschłym drzewem. 4 Tak bowiem mówi Pan: Rzezańcom, którzy przestrzegają moich szabatów i opowiadają się za tym, co Mi się podoba, oraz trzymają się mocno mego przymierzas, 5 dam w moim domu i w moich murach stelęs 56 ,5 Dosł.: „rękę” – por. 1 Sm 15 ,12 ; 2 Sm 18 ,18 . Inni tłum.: „stelę z imieniem”. oraz imię lepsze od [imienia] synów i córek, dam im imię wiekuiste i niezniszczalne. 6 Cudzoziemców zaś, którzy się przyłączyli do Pana, ażeby Mu służyć i aby miłować imięs Pana i zostać Jego sługami – wszystkich zachowujących szabat bez pogwałcenia go i trzymających się mocno mojego przymierza, 7 przyprowadzę na moją świętą górę i rozweselę w moim domu modlitwy. Całopalenia ich oraz ofiary będą przyjęte na moim ołtarzu, bo dom mój będzie nazwany domem modlitwy dla wszystkich narodów 56 ,7 Por. Mt 21 ,13 par.». 8 Wyrocznias Pana Boga, który gromadzi wygnańców Izraela: Jeszcze mu innych zgromadzę oprócz tych, którzy już zostali zgromadzeni.
Niegodni pasterze
9 Wszystkie zwierzęta polne,
przyjdźcie, by się napaść,
i wy, wszystkie zwierzęta leśne!
10 Stróże jego 56 ,10 Tj. Izraela lub Judy; inni popr. na: „stróże nasi”. wszyscy są ślepi,
niczego nie widzą.
Oni wszyscy to nieme psy,
niezdolne do szczekania;
marzą, wylegują się,
lubią drzemać.
11 Lecz te psy są żarłoczne,
nienasycone.
Są to pasterze niezdolni do zrozumienia.
Wszyscy oni zawrócili na własne drogi,
każdy bez wyjątku szuka swego zysku 56 ,11 Por. 53 ,6 ; Flp 2 ,21 ..
12 «Chodźcie! Ja wezmę wina;
upijmy się sycerąs!
Jutro będzie podobne do dziś,
ponad wszelką miarę».