Księga Izajasza
Pieśń o winnicy 5,1-7 Temat niewdzięcznej winnicy Bożej, jako symbolu Izraela, dobrze znany z tej pieśni Izajasza (por. 27,2-5), spotykany jest u innych proroków: Jr 2,21; 5,10; 6,9; 12,10; Ez 15,1-8; 19,10-14; Oz 10 i znajduje oddźwięk w Pwt 32,32n; Ps 80[79], 9-17; Syr 24,17 oraz w przypowieściach ewangelicznych: Mt 20,1-15; 21,33-41; J 15,1-6.
1 Chcę zaśpiewać memu Przyjacielowi 5 ,1 Bogu lub wg innych jakiemuś przyjacielowi proroka, postaci przypowieściowej.
pieśń o Jego miłości ku swojej winnicy!
Przyjaciel mój miał winnicę
na żyznym pagórku.
2 Otóż okopał ją i oczyścił z kamieni,
i zasadził w niej szlachetną winorośl;
pośrodku niej zbudował wieżę,
także i tłocznię w niej wykuł.
I spodziewał się, że wyda winogrona,
lecz ona cierpkie wydała jagody.
3 «Teraz więc, o mieszkańcy Jeruzalem
i mężowie z Judy,
rozsądźcie, proszę, między Mną
a winnicą moją.
4 Co jeszcze miałem uczynić winnicy mojej,
a nie uczyniłem w niej?
Czemu, gdy czekałem, by winogrona wydała,
ona cierpkie dała jagody?
5 Więc dobrze! Pokażę wam,
co uczynię winnicy mojej:
rozbiorę jej żywopłot, by ją rozgrabiono,
rozwalę jej ogrodzenie, by ją stratowano.
6 Zamienię ją w pustynię,
nie będzie przycinana ni plewiona,
tak iż wzejdą osty i ciernie.
Chmurom zakażę spuszczać na nią deszcz».
7 Otóż winnicą Pana Zastępóws
jest dom Izraela,
a ludzie z Judy szczepem Jego wybranym.
Oczekiwał On tam sprawiedliwości, a oto rozlew krwi,
i prawowierności, a oto krzyk grozy.
Przekleństwa na Judę
8 Biada tym, którzy dodają dom do domu,
przyłączają rolę do roli,
tak iż nie ma wolnego miejsca,
a wy sami mieszkacie w środku kraju.
9 Do moich uszu dotarł głos Pana Zastępów:
«Na pewno wiele domów popadnie w ruinę,
wspaniałe i wygodne – będą bez mieszkańców!
10 Bo dziesięć morgów winnicy da jeden bats,
a chomers ziarna wyda jedną efęs».
11 Biada tym, którzy rychło wstając rano,
szukają sycerys,
zostają do późna w noc,
[bo] wino ich rozgrzewa.
12 Nic, tylko harfy i cytry,
bębny i flety,
i wino na ich ucztach.
O dzieło Pana nie dbają
ani nie baczą na czyny rąk Jego.
13 Przeto lud mój pójdzie w niewolę przez brak rozumu;
jego dostojnicy pomrą z głodu,
a jego pospólstwo wyschnie z pragnienia.
14 5 ,14 nn Niektórzy umieszczają te wiersze po 2 ,22 . Tak, Szeols rozszerzył swą gardziel,
rozwarł swą paszczę nadmiernie;
wpada doń tłum miasta wspaniały
i wyjący z uciechy.
15 Poniżony będzie śmiertelnik, upokorzony człowiek,
a oczy dumnych będą spuszczone.
16 Pan Zastępów przez sąd się wywyższy,
Bóg Święty przez sprawiedliwość okaże swą świętość 5 ,16 Świętość Boga (zob. 6 ,3 n) zawiera najpierw ideę Jego absolutnej transcendencji, wyższości i odrębności od wszystkich stworzeń, tego, że Bóg przewyższa wszystko i wszystkich doskonałością swej istoty, potęgą i chwałą. Świętość Boga uzewnętrznia się przez Jego sprawiedliwość w sądzeniu i karaniu ludzi za zło, przez miłosierne wypełnienie obietnic danych Izraelowi, wreszcie przez danie ludziom uczestnictwa w swej świętości w erze mesjańskiej; por. 1 ,26 ; 4 ,3 ..
17 Baranki paść się będą jak na swym pastwisku,
i tłuste koziołki paszę znajdą w ruinach.
18 Biada tym, którzy na postronkach dla wołu 5 ,18 Wyraz popr., TM: „oszustwa”. Obraz ciężkości grzechów. ciągną nieprawości
i na powrozach uprzęży swe grzechy!
19 Tym, którzy mówią: «Prędzej! Niech przyśpieszy On swe dzieło,
byśmy zobaczyli,
niech się zbliżą i urzeczywistnią
zamiary Świętegos Izraela,
abyśmy je poznali!»
20 Biada tym, którzy zło nazywają dobrem, a dobro złem,
którzy uznają ciemności za światło, a światło za ciemności,
którzy uznają gorycz za słodycz, a słodycz za gorycz!
21 Biada tym, którzy się uważają za mądrych
i są sprytni we własnym mniemaniu!
22 Biada tym, którzy są bohaterami w piciu wina
i śmiałkami w mieszaniu sycery.
23 Tym, którzy za podarek uniewinniają winnego,
a sprawiedliwemu odmawiają praw.
24 Przeto jak słomę pożera język ognisty,
a siano znika w płomieniu,
tak korzeń ich będzie zgnilizną,
a kiełek ich jak pył się uniesie,
bo odrzucili Prawo Pana Zastępów
i wzgardzili tym, co mówił Święty Izraela.
25 Dlatego się rozpalił gniew Pana
przeciw Jego ludowi;
wyciągnął na niego rękę, by wymierzyć cios,
aż góry zadrżały.
Ich trupy jak gnój zaległy środek ulic.
Mimo wszystko gniew Jego się nie uśmierzył,
i rękas Jego jest dalej wyciągnięta.
Zapowiedź asyryjskiej inwazji na Judę 5,26-30 Dokonano ich kilka za życia Izajasza: w 735 i 732 r. przed Chr. – Tiglat-Pileser III, w 722 – Salmanassar V, w 711 – Sargon II, w 701 – Sennacheryb.
26 On zatknie chorągiew dla dalekiego narodu
i gwizdem wezwie go z krańców ziemi –
i oto on przyjdzie rączy i lekki.
27 Nie ma w nim nikogo słabego ani zmęczonego,
nikt nie drzemie ani nie śpi,
nikt nie odpina pasa ze swych bioder
ani nie ma rozerwanego rzemyka u trzewików.
28 Strzały jego ostre
i każdy łuk napięty;
kopyta jego koni są jak krzemień,
koła jego rydwanów pędzą jak huragan.
29 Jego ryk jest jak [ryk] lwicy;
on ryczy jak lwiątka.
Wydaje pomruk, porywa swą zdobycz
i umyka, a nikt mu jej nie wyrwie.
30 Szum przeciw niemu 5 ,30 Por. 10 ,12 .24 -27 ; 30 ,31 . powstanie
w ów dzień, jakby szum morza.
Wtedy spojrzymy na ziemię,
a oto przerażające ciemności,
światłość się od chmur przyćmiła.