Księga Izajasza
Przeciw przymierzu z Egiptem
1 Biada synom zbuntowanym! – wyrocznias Pana.
Wykonują zamiary, ale nie moje,
i wiążą się układami, lecz nie z mego natchnienia,
tak że dodają grzech do grzechu.
2 30 ,2 -5 Przymierze z Egiptem i wysłanie poselstwa przez króla Ezechiasza do faraona z prośbą o pomoc przeciw Asyrii nastąpiło około 703 /702 r. przed Chr. Udają się w podróż do Egiptu,
nie zasięgając rady z ust moich,
aby się uciec pod opiekę faraona
i by się schronić w cieniu Egiptu.
3 Lecz opieka faraona będzie dla was zawstydzeniem,
a pohańbieniem ucieczka w cień Egiptu.
4 Bo jego książęta byli w Soans 30 ,4 Miasta w delcie Nilu.
i jego posłowie doszli do Chanes.
5 Wszyscy zawiodą się na narodzie,
co będzie nieużyteczny dla nich:
ani ku pomocy, ani na pożytek,
tylko na wstyd, a nawet na hańbę.
Ponowna wypowiedź przeciw poselstwu do Egiptu
6 Wyrok na zwierzęta Negebus.
Poprzez ziemię utrapienia i ucisku,
lwicy i lwa ryczącego,
żmii i latającego smoka 30 ,6 Zwierzę-potwór z ludowej fantazji: por. 14 ,29 ; Lb 21 ,4 -9 ; Pwt 8 ,15 . Zapewne chodzi o symbole niektórych krajów, jak Egiptu i Syrii.,
przenoszą swe bogactwa na grzbietach osłów
i swe skarby na garbach wielbłądów
do narodu nieużytecznego.
7 Egipt bezskutecznie i na próżno obiecuje pomoc,
dlatego nazywam go tak:
Rahabs-bezczynny 30 ,7 Symboliczna nazwa Egiptu ironicznie wyraża to, że jest on już bezsilnym straszydłem..
Testament duchowy Izajasza
8 Teraz pójdź, wypisz to na tabliczce, przy nich,
i opisz to w księdze,
żeby służyło późniejszym czasom
jako wieczyste świadectwo:
9 Że jest to naród buntowniczy,
synowie zakłamani,
synowie, którzy nie chcą słuchać
Prawa Pańskiego,
10 którzy mówią do jasnowidzów:
«Nie miewajcie widzeń!»
i do proroków: «Nie prorokujcie nam nagiej prawdy!
Mówcie nam pochlebstwa,
prorokujcie złudzenia!
11 Ustąpcie z drogi, zboczcie ze ścieżki,
oddalcie sprzed nas Świętegos Izraela!»
12 Dlatego tak mówi Święty Izraela:
«Ponieważ odrzuciliście tę przestrogę,
a położyliście ufność w krzywdzie i zdradzie
i opieraliście się na nich,
13 dlatego występek ten stanie się dla was
jakby rysą zwiastującą upadek;
powstaje nabrzmienie wysokiego muru,
który zwali się nagle.
14 Zawalenie to będzie jak stłuczenie dzbana garncarza,
rozbitego tak dokładnie,
że w jego szczątkach nie da się znaleźć
skorupy do zgarnięcia węgli z ogniska,
do zaczerpnięcia wody ze zbiornika».
15 Albowiem tak mówi Pan Bóg, Święty Izraela:
«W nawróceniu i spokoju jest wasze ocalenie,
w ciszy i ufności leży wasza siła.
Ale wyście tego nie chcieli!
16 Owszem, powiedzieliście: Nie, bo na koniach uciekniemy!
– Dobrze, uciekniecie! –
I na szybkich [wozach] pomkniemy! –
Dobrze, szybsi będą ci, którzy pogonią za wami!
17 Tysiąc [ucieknie] przed groźbą jednego,
przed groźbą pięciu uciekniecie,
aż zostanie z was reszta,
jak słup na szczycie góry
i znak na pagórku».
18 Lecz Pan czeka, by wam okazać łaskę,
i dlatego stoi, by się zlitować nad wami,
bo Pan jest sprawiedliwym Bogiem.
Szczęśliwi wszyscy, którzy Jemu ufają!
Przyszły dobrobyt
19 Zaiste, o ludu, który zamieszkujesz Syjons w Jerozolimie, nie będziesz gorzko płakał. Rychło okaże ci On łaskę na głos twojej prośby. Ledwie usłyszy, odpowie ci. 20 Choćby ci Pan dał chleb ucisku i wodę utrapienia, twój Nauczyciel już nie odstąpi, a oczy twoje patrzeć będą na twego Mistrza. 21 Twoje uszy usłyszą słowa rozlegające się za tobą: «To jest drogas, idźcie nią!», jeśli chciałbyś iść na prawo lub na lewo. 22 Wtedy za nieczyste uznasz srebrne obicia twych bożków i złote odzienia twych posągów. Wyrzucisz je jak brudną szmatę. Powiesz im: «Precz!» 23 On ześle deszcz na zboże, którym obsiejesz rolę, a pokarm z plonów ziemi będzie soczysty i pożywny. Twoje trzody będą się pasły w owym dniu na rozległych łąkach. 24 Woły i osły obrabiające rolę żreć będą paszę dobrze przyprawioną, która została starannie przewiana 30 ,24 Dosł.: „opałką i siedlaczką” (dawne narzędzia do czyszczenia zboża).. 25 Dojdzie do tego, że na każdej wysokiej górze i na każdym wyniosłym pagórku będą strumienie płynących wód na czas wielkiej rzezi, gdy padną warownie. 26 Wówczas światło księżyca będzie jak światło słoneczne, a światło słońca będzie siedmiokrotne, jakby światło siedmiu dni – w dniu, gdy Pan opatrzy rany swego ludu i uleczy jego sińce po razach.
Kara na Asyrię
27 Oto imięs Pana przychodzi z daleka,
gniew Jego palący,
Jego ciężar przygniata;
Jego wargi pełne są wzburzenia,
Jego język jak pożerający ogień.
28 Tchnienie Jego jak potok wezbrany,
którego nurt dosięga szyi.
Przybywa przesiać narody sitem zniszczenia
i włożyć między szczęki ludów wędzidło zwodnicze.
29 Pieśni mieć będziecie 30 ,28 Obraz kary; por. 51 ,17 .22 .
jak przy obchodzie nocnej uroczystości 30 ,29 „Uroczystości” – prawdopodobnie aluzja do Święta Paschy; „Skale Izraela” – przenośnia oznaczająca Boga; por. Ps 31 [30 ],3 ; 62 [61 ],8 ; 95 [94 ],1 ; niektórzy umieszczają ten wiersz po w. 32 a, inni, przeciwnie, przenoszą w. 32 c tutaj, po w. 29 .,
i radość serca jak u tego, co idzie przy dźwiękach fletu,
zdążając na górę Pańską, ku Skale Izraela.
30 Pan da usłyszeć swój głos potężny,
pokaże, jak ramię swe opuszcza
w wybuchu gniewu, wśród płomieni pożerającego ognia,
wśród piorunów 30 ,30 Nieznany wyraz hebr., może: „grom”., ulewy i ciężkiego gradu.
31 Bo od głosu Pana przerazi się Aszszurs,
rózgą będzie wysmagany.
32 Każde uderzenie kija będzie dla niego karą,
którą Pan spuści na niego
przy wtórze bębnów i cytr,
i walczyć On z nim będzie w zaciekłych bojach.
33 Bo dawno przygotowano Tofet 30 ,33 Nazwa hebr. oznacza: 1 ) palenisko, piec; 2 ) miejsce w dolinie Gehenny na pd. od Jerozolimy, gdzie palono nieczystości i gdzie niekiedy na cześć fenickiego bożka, Molocha, np. palono dzieci. Gra słów Moloch i Melek – król. Symbol kary na Sennacheryba, króla asyryjskiego.,
ono jest także dla króla gotowe,
zostało pogłębione, rozszerzone;
stos węgla i drwa w nim wiele.
Tchnienie Pana niby potok siarki je rozpali.