Czytaj Biblię

Księga Izajasza
Rozdział 30

Zmień rozdział
Wyszukaj

Przeciw przymierzu z Egiptem

1 Biada synom zbuntowanym! – wyrocznias Pana.

Wykonują zamiary, ale nie moje,

i wiążą się układami, lecz nie z mego natchnienia,

tak że dodają grzech do grzechu.

2 30 ,2 -5  Przymierze z Egiptem i wysłanie poselstwa przez króla Ezechiasza do faraona z prośbą o pomoc przeciw Asyrii nastąpiło około 703 /702  r. przed Chr. Udają się w podróż do Egiptu,

nie zasięgając rady z ust moich,

aby się uciec pod opiekę faraona

i by się schronić w cieniu Egiptu.

3 Lecz opieka faraona będzie dla was zawstydzeniem,

a pohańbieniem ucieczka w cień Egiptu.

4 Bo jego książęta byli w Soans 30 ,4  Miasta w delcie Nilu.

i jego posłowie doszli do Chanes.

5 Wszyscy zawiodą się na narodzie,

co będzie nieużyteczny dla nich:

ani ku pomocy, ani na pożytek,

tylko na wstyd, a nawet na hańbę.

Ponowna wypowiedź przeciw poselstwu do Egiptu

6 Wyrok na zwierzęta Negebus.

Poprzez ziemię utrapienia i ucisku,

lwicy i lwa ryczącego,

żmii i latającego smoka 30 ,6  Zwierzę-potwór z ludowej fantazji: por. 14 ,29 ; Lb 21 ,4 -9 ; Pwt 8 ,15 . Zapewne chodzi o symbole niektórych krajów, jak Egiptu i Syrii.,

przenoszą swe bogactwa na grzbietach osłów

i swe skarby na garbach wielbłądów

do narodu nieużytecznego.

7 Egipt bezskutecznie i na próżno obiecuje pomoc,

dlatego nazywam go tak:

Rahabs-bezczynny 30 ,7  Symboliczna nazwa Egiptu ironicznie wyraża to, że jest on już bezsilnym straszydłem..

Testament duchowy Izajasza

8 Teraz pójdź, wypisz to na tabliczce, przy nich,

i opisz to w księdze,

żeby służyło późniejszym czasom

jako wieczyste świadectwo:

9 Że jest to naród buntowniczy,

synowie zakłamani,

synowie, którzy nie chcą słuchać

Prawa Pańskiego,

10 którzy mówią do jasnowidzów:

«Nie miewajcie widzeń!»

i do proroków: «Nie prorokujcie nam nagiej prawdy!

Mówcie nam pochlebstwa,

prorokujcie złudzenia!

11 Ustąpcie z drogi, zboczcie ze ścieżki,

oddalcie sprzed nas Świętegos Izraela!»

12 Dlatego tak mówi Święty Izraela:

«Ponieważ odrzuciliście tę przestrogę,

a położyliście ufność w krzywdzie i zdradzie

i opieraliście się na nich,

13 dlatego występek ten stanie się dla was

jakby rysą zwiastującą upadek;

powstaje nabrzmienie wysokiego muru,

który zwali się nagle.

14 Zawalenie to będzie jak stłuczenie dzbana garncarza,

rozbitego tak dokładnie,

że w jego szczątkach nie da się znaleźć

skorupy do zgarnięcia węgli z ogniska,

do zaczerpnięcia wody ze zbiornika».

15 Albowiem tak mówi Pan Bóg, Święty Izraela:

«W nawróceniu i spokoju jest wasze ocalenie,

w ciszy i ufności leży wasza siła.

Ale wyście tego nie chcieli!

16 Owszem, powiedzieliście: Nie, bo na koniach uciekniemy!

– Dobrze, uciekniecie! –

I na szybkich [wozach] pomkniemy! –

Dobrze, szybsi będą ci, którzy pogonią za wami!

17 Tysiąc [ucieknie] przed groźbą jednego,

przed groźbą pięciu uciekniecie,

aż zostanie z was reszta,

jak słup na szczycie góry

i znak na pagórku».

18 Lecz Pan czeka, by wam okazać łaskę,

i dlatego stoi, by się zlitować nad wami,

bo Pan jest sprawiedliwym Bogiem.

Szczęśliwi wszyscy, którzy Jemu ufają!

Przyszły dobrobyt

19 Zaiste, o ludu, który zamieszkujesz Syjons w Jerozolimie, nie będziesz gorzko płakał. Rychło okaże ci On łaskę na głos twojej prośby. Ledwie usłyszy, odpowie ci. 20 Choćby ci Pan dał chleb ucisku i wodę utrapienia, twój Nauczyciel już nie odstąpi, a oczy twoje patrzeć będą na twego Mistrza. 21 Twoje uszy usłyszą słowa rozlegające się za tobą: «To jest drogas, idźcie nią!», jeśli chciałbyś iść na prawo lub na lewo. 22 Wtedy za nieczyste uznasz srebrne obicia twych bożków i złote odzienia twych posągów. Wyrzucisz je jak brudną szmatę. Powiesz im: «Precz!» 23 On ześle deszcz na zboże, którym obsiejesz rolę, a pokarm z plonów ziemi będzie soczysty i pożywny. Twoje trzody będą się pasły w owym dniu na rozległych łąkach. 24 Woły i osły obrabiające rolę żreć będą paszę dobrze przyprawioną, która została starannie przewiana 30 ,24  Dosł.: „opałką i siedlaczką” (dawne narzędzia do czyszczenia zboża).. 25 Dojdzie do tego, że na każdej wysokiej górze i na każdym wyniosłym pagórku będą strumienie płynących wód na czas wielkiej rzezi, gdy padną warownie. 26 Wówczas światło księżyca będzie jak światło słoneczne, a światło słońca będzie siedmiokrotne, jakby światło siedmiu dni – w dniu, gdy Pan opatrzy rany swego ludu i uleczy jego sińce po razach.

Kara na Asyrię

27 Oto imięs Pana przychodzi z daleka,

gniew Jego palący,

Jego ciężar przygniata;

Jego wargi pełne są wzburzenia,

Jego język jak pożerający ogień.

28 Tchnienie Jego jak potok wezbrany,

którego nurt dosięga szyi.

Przybywa przesiać narody sitem zniszczenia

i włożyć między szczęki ludów wędzidło zwodnicze.

29 Pieśni mieć będziecie 30 ,28  Obraz kary; por. 51 ,17 .22 .

jak przy obchodzie nocnej uroczystości 30 ,29  „Uroczystości” – prawdopodobnie aluzja do Święta Paschy; „Skale Izraela” – przenośnia oznaczająca Boga; por. Ps 31 [30 ],3 ; 62 [61 ],8 ; 95 [94 ],1 ; niektórzy umieszczają ten wiersz po w. 32 a, inni, przeciwnie, przenoszą w. 32 c tutaj, po w. 29 .,

i radość serca jak u tego, co idzie przy dźwiękach fletu,

zdążając na górę Pańską, ku Skale Izraela.

30 Pan da usłyszeć swój głos potężny,

pokaże, jak ramię swe opuszcza

w wybuchu gniewu, wśród płomieni pożerającego ognia,

wśród piorunów 30 ,30  Nieznany wyraz hebr., może: „grom”., ulewy i ciężkiego gradu.

31 Bo od głosu Pana przerazi się Aszszurs,

rózgą będzie wysmagany.

32 Każde uderzenie kija będzie dla niego karą,

którą Pan spuści na niego

przy wtórze bębnów i cytr,

i walczyć On z nim będzie w zaciekłych bojach.

33 Bo dawno przygotowano Tofet 30 ,33  Nazwa hebr. oznacza: 1 ) palenisko, piec; 2 ) miejsce w dolinie Gehenny na pd. od Jerozolimy, gdzie palono nieczystości i gdzie niekiedy na cześć fenickiego bożka, Molocha, np. palono dzieci. Gra słów Moloch i Melek – król. Symbol kary na Sennacheryba, króla asyryjskiego.,

ono jest także dla króla gotowe,

zostało pogłębione, rozszerzone;

stos węgla i drwa w nim wiele.

Tchnienie Pana niby potok siarki je rozpali.

Polecamy naszą księgarnię katolicką dobroci.pl