TRZECI SZEREG MÓW Trzecia mowa Elifaza : Bóg karze tylko za grzechy Głos zabrał Elifaz z Temanu i rzekł : « Czy ludzie dodają coś Bogu ? Czy mądrość nie służy im samym ? Czy Wszechmocny ma zysk z twojej prawości lub korzyść - że droga twoja dobra ? Oskarżenie Hioba Czyż za pobożność twą karci się ciebie i wytacza ci sprawę przed sądem ? Czy nie za zło twoje znaczne ? Czy nie za nieprawość bez granic ? Braci ograbiasz bezprawnie i zdzierasz suknie obdartym . Wody odmawiasz spragnionym , nie dajesz chleba głodnemu . Kto pięści zaciska , ma ziemię , może tam mieszkać dostojny , a wdowę to z niczym odprawiasz , miażdżysz ramiona sierotom . Jest Boża sprawiedliwość Stąd wokół ciebie są sieci , i przeraża cię nagła bojaźń , lub raczej ciemności - nie widzisz , a przecież zalewa cię potop . Czyż Bóg nie wyższy od nieba ? Patrz w niebo ! Jak gwiazdy wysoko ! A ty powiadasz : " Czy Bóg wie cokolwiek , czy spoza chmur może sądzić ? Chmura - zasłoną : Nie widzi . Chodzi po strefach niebieskich ". Hiob podobny do niewiernych Chcesz drogi ciemności się trzymać , którą kroczyli występni ? Ci poginęli przed czasem , powódź im ziemię pokryła . A Bogu mówili : " Idź precz ! Co zrobić nam może Wszechmocny ?" On bogactwem napełniał ich domy , knowania złych odeń daleko . Patrzą i drwią sprawiedliwi , i człowiek prawy się śmieje : " Czyż nie ginie ich własny dobytek ? Bogactwo ich ogień pożera ". Nawróć się , a będziesz szczęśliwy Pojednaj się , zawrzyj z Nim pokój , a dobra do ciebie powrócą . Przyjmij z Jego ust pouczenie , nakazy wyryj w swym sercu . Wyzdrowiejesz , gdy wrócisz do Wszechmocnego , usuniesz z namiotu nieprawość . Gdy złoto jak proch ocenisz , a Ofir jak piasek rzeczny . Wszechmocny twą sztabą złota i srebrem błyszczącym dla ciebie . Nadzieją twą będzie Wszechmocny , obrócisz wzrok twój na Boga , wezwiesz Go , a On cię wysłucha , wypełnisz swoje śluby , zamiary swe przeprowadzisz . Na drodze twej światło zabłyśnie . On pychę wyniosłą uniża , tych wsławia , co oczy spuszczają . Uratuje prawdziwie czystego , za czystość rąk uratuje ».
Wlg: "Sam człowiek może być porównany z Bogiem". Podstawowym przymiotem Boga jest Jego bezinteresowność, stąd rozumny poddaje się sprawiedliwości Bożej, otrzymując w zamian za to łaskę Bożą. Hiob ma czynić podobnie.
Por.
.
Wlg: "I mniemałeś, że nie będziesz oglądał ciemności, ani uciśniony będziesz gwałtem wód wzbierających".
Elifaz zarzuca Hiobowi sceptycyzm, czerpiąc argumenty z jego mowy, nie wyrażone jednak słowami.
Hebr.: "dawnej", co inni zatrzymują.
Aluzja do potopu (por.
;
).
Bo widzą w jego losie zwycięstwo idei Bożej sprawiedliwości.
LXX: "Upokorzysz się".
"Ofir" - symbol złota.
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga